„Je krajně nebezpečné a od cyklistů nezodpovědné pohybovat se na silnicích v těchto podmínkách,“ okomentovala jejich počínání mluvčí krajské policie Jana Bartíková.

Bezpečnost lidí na kole podle ní v zimních měsících ohrožuje zhoršená viditelnost. Hrozí také nebezpečí podklouznutí kola.

„Dokáži si představit, že při případné nehodě bude velmi často na vině cyklista,“ poznamenala.

Na Zlínsku došlo tuto zimu s lidmi na kole k několika nehodám. „Cyklisté na silnicích jsou naštěstí jen ojedinělí a nenarušují ve velkém plynulost provozu,“ doplnila Bartíková.

Na Kroměřížku zaznamenala tamní policie od loňského listopadu pět nehod s účastí člověka na kole. „Třikrát byl na vině cyklista. Došlo k jednomu smrtelnému a k jednomu vážnému zranění,“ vyčíslila kroměřížská policejní mluvčí Barbora Balášová.

Za poslední dva měsíce loňského roku zaznamenali šest nehod s cyklisty na Vsetínsku. Netradiční případ se tam však stal teprve před pár dny. „Řidička v Dolní Bečvě srazila tři cyklisty najednou. Naštěstí se kolize obešla bez vážnějších zranění,“ informovala tamní mluvčí Ludmila Brousilová.

Utržený vozík v neděli 17. ledna odpoledne zase těžce zranil cyklistku na Uherskohradišťsku. Tady byla ale na vině technická závada.

„Oj mezi osobním automobilem a přívěsným zařízením praskla, vozík přejel do protisměru, a zde srazil pětačtyřicetiletou ženu na kole, která utrpěla zlomeniny dolních končetin,“ popsal mluvčí tamní policie Aleš Mergental. I přes rizika, která kolařům hrozí, vyjíždějí někteří do provozu bez ohledu na roční období.

Už třináct let jezdí do práce na kole téměř denně učitel biologie Radoslav Filipovič. Jeho trasa dlouhá okolo pěti kilometrů vede z Nevšové do Slavičína na Valašskokloboucku a zpět.

„Cestáři se snaží a silnice udržují. Řidiči jsou navíc ve zhoršených podmínkách opatrnější a objíždí mě velkým obloukem,“ obhájil svůj způsob dopravy pedagog. Přiznal však, že když se mu podaří vyjet dřív než silničářům, některými úseky kolo tlačí. „Když je nejhůř, vyměním trekové kolo za horské,“ podotkl.

Největší mráz, který ho na cestě doprovázel měl prý hodnotu mínus 20 stupňů. „Nejhorší jsou ruce. Na tělo mi zima není za žádných okolností, ale na rukou často nepomohou ani lyžařské rukavice,“ svěřil se.

Naopak právě kvůli zdraví volí za svůj dopravní prostředek kolo Miloš Vsetínský ze Starého Města.

„Dřív jsem do práce v zimě jezdil pouličkou, jenže jsem býval pravidelně nemocný. Můj soused, který jezdil celý rok na kole, mi poradil, že to mám taky zkusit. A opravdu to funguje, dělá mi to dobře na zdraví. Už patnáct let v zimě jezdím na kole a od té doby jsem nebyl nemocný,“ prozradil svůj důvod, proč používá bicykl i v zimě.

Za nebezpečné takovéto cestování také nepovažuje. „Když je náledí, tak se snažím jezdit opatrně. A když je cesta špatně odhrnutá, raději slezu a udělám pár kroků,“ dodal.

Bez ohledu na počasí jezdí na kole také Kamil Fojt z Kroměříže. „Mám totiž kvalitní cyklistické oblečení, ve kterém můžu s klidem i do minus pěti stupňů,“ svěřil se. Do práce si prý ale na kole netroufne.

„To jezdím autem. Na bicykl usedám na zhruba čtyři hodiny až po skončení zaměstnání. Jezdím hlavně po asfaltce. Strach z nachlazení nemám, spíše se obávám toho, aby mě někdo nesrazil,“ dodal.

Nezvykle šťastné vyvrcholení měl nejčerstvější případ nehody cyklisty, kerého v úterý 19. ledna ráno srazil ve Zlíně motorový osobní vlak. Strojvůdce, který zastavil rychlobrzdou, uviděl, že se muž s kolem zvedl a odchází. Když se ho snažil přivolat, cyklista zrychlil a utekl.

„Neznámý muž totiž nerespektoval na přejezdu ve svitovském areálu výstražná znamení a vjel do kolejiště. Vlak zachytil zadní část kola a cyklistu odhodil na zasněženou silnici,“ popsala mluvčí zlínské policie Jana Bartíková. S dobrými konci srážek kolařů s vlakem se ale policisté bohužel často nesetkávají.

„Je to takový náš zlínský Drápalík, možná bychom mu po vzoru Vesničky mé střediskové mohli udělat sádrový odlitek,“ poznamenal jeden ze zasahujících příslušníků. Vlak se kvůli incidentu zpozdil o půl hodiny.