„Souvisí to s renesancí cyklistiky v posledních letech. Zájem opravdu evidujeme značný, zejména na Valašsku. Některé spoje tak už automaticky posilujeme o vagony, ve kterých je možné přepravovat více kol najednou,“ objasňuje regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Kromě spojů, které s cyklisty už automaticky počítají a jsou v jízdním řádu označeny symbolem kola, popřípadě kufru, je podle jejích slov možno kola přepravovat i v dalších vlacích.

„U rychlíků a motoráků lze využít prvního nebo posledního představku soupravy v prostoru nástupních dveří, kam se vlezou vždy maximálně dvě kola. V soupravách Regionova je pak místo hned pro osm kol,“ doplnila Šubová.

Ani cyklobusy nevycházejí z módy, přestože zájem o jejich služby v posledních letech v kraji podle všeho spíše stagnuje. „Snažíme se jejich provoz co nejvíce propagovat, ale zatím nárůst klientely příliš nepozorujeme,“ říká vedoucí autobusové dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

V provozu jsou až do konce září

Vsetínská společnost přitom provozuje cyklobusy hned na třech trasách. „Od roku 2004 jezdí mezi Rožnovem pod Radhoštěm a Velkými Karlovicemi, o rok později jsme nasadili spoj mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi a od roku 2007 jezdíme také ze Zlína do Bystřice pod Hostýnem a zase zpět,“ vyjmenovává Holubář. Cyklobusy jsou v provozu od začátku května až do konce září.

Klasický cyklobus však má společnost pouze jeden. „Jezdí právě z Rožnova a vejde se do něj 25, někdy i více kol. Záleží na šikovnosti řidiče,“ sděluje s úsměvem Holubář. Na ostatních trasách pak dopravce nasazuje pouze nosiče na kola nebo přívěs. „Ten ale některé lidi trošku odrazuje. Bojí se, že by se jim s kolem mohlo něco stát,“ poukazuje Holubář.

Cyklobusu mohou využívat také zákazníci dopravní společnosti Krodos Bus z Kroměříže. „Jezdí u nás už pěknou řádku let a za tu dobu už si získal svou klientelu. Samozřejmě vždy hodně záleží na počasí. Když prší, moc lidí na kolo nevyrazí,“ připomíná náměstek ředitele společnosti Vladimír Dostál s tím, že za přepravu kola zaplatí cestující dvacetikorunu.

Cyklobus vyráží od konce dubna až do začátku září z Kroměříže každou sobotu a neděli, o prázdninách pak i ve čtvrtek a v pátek. Jeho trasa vede přes celý kraj. „Jsou na ní turisticky oblíbená místa jako Tesák, Troják, Zlín­Lešná, Syrákov, přehrada Bystřička, Uherské Hradiště, Buchlovice nebo Stupava,“ konkretizuje Dostál. Ve dnech, kdy zrovna cyklobus nejezdí, jej lze dokonce i pronajmout.

Na Slovácku nejezdí

To ČSAD Uherské Hradiště žádný cyklobus neprovozuje. „Není po něm poptávka. A co mám informace, tak ani u konkurence není tato služba příliš využívána,“ ozřejmil vedoucí uherskohradišťské autobusové dopravy Vladimír Oswald. Že by tak cyklobusy začaly brzy jezdit i na Slovácku, podle něj není pravděpodobné. „Alespoň my o jejich zavedení neuvažujeme,“ tvrdí Oswald.

Už čtvrtým rokem lze bicykly přepravovat i ve vozidlech Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO). Tato nabídka je však omezena pouze na víkend a svátky. „Důvodem je, že se ve vozidlech v nepracovních dnech nepřepravují ve větším množství lidé jedoucí do zaměstnání nebo žáci a studenti, takže zůstává pro cyklisty více prostoru,“ vysvětlil ředitel DSZO Josef Kocháň.

Kola je podle něj možno přepravovat zejména na linkách, které překonávají nějaké stoupání a dopraví cyklisty do atraktivních okrajových částí Zlína. „Snad nejoblíbenější je přeprava kol na lince 32 ze Zlína na Kudlov, což je také trasa překonávající největší převýšení,“ přiblížil Kocháň s tím, že pro přepravu každého jízdního kola si cestující musí zakoupit a označit jízdenku v hodnotě 9 korun.