„Snaha mít dálnici na Moravě je dlouhodobá. Zbytky někdejší trasy můžeme ještě teď najít v chřibských lesích. Jsou to ale jen místní konstrukce, které měly už prvorepublikový základ. Bohužel se tehdy nedotáhly do konce. Tím pádem teď ale máme modernější dálnici, která je na jiných parametrech a lépe situovaná,“ zhodnotil před slavnostním otevřením další části autostrády starosta Kroměříže Miloš Malý.

Pro obyvatele regionu má nový úsek dálnice D1 podle něj neocenitelný význam.

„Kroměříží nyní projede denně hlavním průtahem od šestnácti do osmnácti tisíc vozidel, což je na město, které má zhruba pětadvacet tisíc lidí, obrovská zátěž. Samozřejmě tím trpí především památky UNESCO. Dálnice nám od této dopravy odlehčí, pomůže nám tranzitní dopravu převést o kousíček dál,“ vysvětlil Malý.

Právě dokončené stavby Kojetín – Kroměříž západ a Kroměříž západ – Kroměříž východ jsou součástí souboru staveb dálnice D1 v úseku Vyškov, Hulín, Přerov a Lipník nad Bečvou.

Sedmikilometrová dálnice podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic České republiky Alfreda Brunclíka obsahuje jedenáct mostů, dva výjezdy a tři protihlukové stěny v celkové délce dva tisíce devět set metrů.

Po dálnici do Prahy? Zatím ještě ne

Po dálnici D1 se ale motoristé z Kroměříže do Brna či Prahy stále ještě přece jen nedostanou.

„Zbývá nám ještě v příštím roce dodělat šest celých šest kilometrů dlouhý úsek Vrchoslavice – Kojetín, a tím tak připojit Prahu s Kroměříží,“ poznamenal Brunclík.

Tuzemská dálniční síť D1 nyní podle něj měří celkem 377 kilometrů. „Její postupné budování stojí hodně peněz. Na celé zprovoznění nám ale ještě chybí celá řada úseků,“ dodal Brunclík.