Největší autobusový dopravce v kraji ČSAD Vsetín ze skupiny ZGroup Zdeňka Zemka další zakázku v našem kraji s největší pravděpodobností nezíská.

Do regionu naopak míří noví dopravci, například společnost Transdev+TQM, která má zkušenosti v Moravskoslezském kraji. Odhadovaná cena zakázky byla téměř 11 miliard korun.

Podobně jako u vlaků se kraj rozhodl navýšit počty spojů o zhruba 5 milionů km ročně, což je nárůst o pětinu. I tak má ale jezdit méně autobusů, namísto 365 jich bude potřeba jen 344.

„Z cen, které firmy nabídly, je patrné, že v některých oblastech dojde k výměně dopravce,“ potvrdil krajský náměstek pro dopravu Pavel Botek.

Nejlepší nabídka nemusí projít

Podle něj nyní nastupuje proces posuzování nabídek, kdy komise zhodnotí, zda jsou v souladu se zadávacími podmínkami.

„V 90 procentech bude rozhodovat cena, kterou dopravci nabídli, v 10 % pak v hodnocení nabídek budou hrát roli nabízené technické parametry dopravců. Na základě toho je pak doporučí komise Radě Zlínského kraje, která rozhodne o dopravcích, kteří budou jezdit v kraji příštích deset let,“ vysvětlil krajský radní.

„Může se stát, že uchazeč s nejlepší nabídkou bude vyřazen,“ připustil Botek s tím, že by se tak stalo v případě, že dopravce nesplní některé ze zadávacích kritérií.

"Nepodsekáváme ceny"

V to ale už nevěří ředitel poražené ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

„Ani se mi o tom nechce mluvit. Je to, jako by nám vylili na hlavu kýbl ledové vody,“ neskrýval své rozčarování.

Podle něj společnost soutěžila s nabídkou stejnou jako i v jiných, úspěšných tendrech.

„Nesnažíme se podsekávat ceny,“ uvedl Oldřich Holubář s tím, že v některých oblastech kraje měli konkurenti cenu za kilometr dokonce až o 3 Kč nižší.

Podle ředitele ČSAD Vsetín se situace může odrazit na činnosti firmy. „Beru to jako obrovský zásah,“ řekl Oldřich Holubář.

V minulých dnech se ale ČSAD Vsetín podařilo vyhrát tendr na zajištění dopravy v Moravskoslezském kraji na Opavsku a Vítkovsku, chystají se i na Jablůnkov a Kopřivnici.

Detaily o jednotlivých nabídkách nechce kraj oficiálně zveřejnit až do vyhodnocení soutěže. Přesto se podařilo získat od dopravců protokol z otvírání obálek.

Ceny do plusu, nebo mínusu?

Co se týká cen pro cestující, změny podle ředitele ČSAD Vsetín budou mít na jejich vývoj vliv zcela jistě.

„Zatím ale nedokážu říct, jestli nový integrovaný dopravní systém (IDS) bude mít vliv na ceny pro cestující v plusu nebo minusu. Dopravci se na cenách nepodílejí, ty tvoří kraj, případně KOVED,“ doplnil Oldřich Holubář.

Nových změn se nebojí krajský radní v oblasti pro dopravu Pavel Botek. Podle něj všichni dopravci, kteří se tendru účastnili, musí splnit velmi přísná kritéria.

„Navíc například ČSAD Uherské Hradiště nebo Krodosbus v našem kraji již známe. A co se týká nových dopravců, ti jsou známi také. Ať už Arriva, která jezdí po celé ČR, nebo společnost Transdev+TQM, která je známa v Evropě,“ zdůraznil Pavel Botek.

Nabídky dopravců pro jednotlivé oblasti

(cena v Kč za kilometr)

Zlín
Arriva 38,01
ČSAD Vsetín 38,89

Uherské Hradiště
ČSAD Bus Uh. Hradiště 35,30

Kroměříž
Krodos Bus 37,89
Arriva 38,04

Vsetín
Transdev+TQM 34,97
ČSAD Vsetín 37,89
Arriva 37,92

Valašské Meziříčí
Transdev+TQM 35,50
ČSAD Vsetín 37,89

Valašské Klobouky
ČSAD Bus Uh. Hradiště 34,71
ČSAD Vsetín 37,89