„Cestuji skoro denně z Kroměříže do Zlína a naopak. Už se mi stalo, hlavně v zimě, že jsem v Holešově musela trávit desítky minut čekáním na spoj do Kroměříže. Mrzla jsem tehdy přes hodinu. Žádný přímý spoj do Kroměříže nejel, v Holešově bus vlivem sněhu nečekal. Bylo to utrpení. V danou hodinu však nic přímého nejelo. Ani vlak,“ posteskla si Kateřina Janková.

Coby pravidelná cestující z Hané do Zlína zlepšení spojů uvítá. A nejen zaměstnancům do práce, ale i studentům do škol by se mělo cestovat lépe. „Od roku 2019 se bude kraj snažit o zkvalitnění nabídky a posilování přepravních špiček ve směrech silné dojížďky: například Kroměříž–Zlín, Zlín-Přerov, Zlín–Uherské Hradiště-Veselí nad Moravou, Valašské Meziříčí–Vsetín a podobně,“ informovala mluvčí kraje Adéla Kousalová.

Zlepšení dopravy má být pro cestující opravdu přitažlivé. Díky změnám mají být vozy klimatizované či nízkopodlažní. „Chceme, aby byl systém veřejné dopravy natolik atraktivní, že ho využijí i ti cestující, kteří jsou svobodní ve volbě dopravního prostředku. To znamená řidiči aut, a nikoli pouze ti, kteří nemají jinou možnost, například školáci.

Největší potenciál pro veřejnou dopravu leží v oblasti pravidelné dojížďky obyvatel. Musíme také reagovat na vládou schválené rozšíření slev pro studenty a důchodce, což vyvolá nárůst cestujících. Odhady hovoří až o 30 %,“ vysvětlil náměstek hejtmana Zlínského kraje Pavel Botek, zodpovědný za oblast dopravy.

Podle Oldřicha Holubáře, ředitele společnosti ČSAD Vsetín, zlepšení v dopravě uvítají. Autobusáci mají nyní leckdy prostoje. Zájem cestujících pak opravdu klesá. „Lidí ubývá. Největším konkurentem si nejsou dopravci mezi sebou, ale auta. Každá podpora hromadné dopravy je proto dobrá. Obslužnost by měla být stále lepší,“ konstatoval Oldřich Holubář. Třeba takové Kvasice na Kroměřížsku, které jsou hned vedle Tlumačova na Zlínsku, také trpí úbytkem cestujících. Ročně obec podle starosty Lubomíra Musila na veřejnou dopravu přispívá částkou 230 tisíc korun. „Nemůžu se zatím ke změnám vyjádřit. Chceme, aby hlavně lidé měli od nás kvalitní spojení. A spoje přitom nebyly přecpané,“ konstatoval.