„Vzhledem k věku už mi nohy neslouží tak dobře jako dříve,“ vysvětluje s hořkým úsměvem seniorka. Zlínská radnice pro ni však má dobrou zprávu. Další zastávky v krajském městě by totiž v dohledné době měly být přestavěny na bezbariérové. To významně usnadní život nejen hůře se pohybujícím lidem, ale zejména vozíčkářům a maminkám s kočárky.

Výrazných úprav se letos dočkají cestující u šestice zastávek lemujících klíčovou silnici I/49 spojující Otrokovice a Zlín. V obou směrech se změny týkají nástupišť Malenovice-křižovatka a Louky-křižovatka, rekonstrukce čeká i zastávky Šrámkova směrem do centra a Divadlo ve směru na Vizovice.

Speciální obrubníky

„Zastávky budou osazeny speciálními zaoblenými bezbariérovými obrubníky, díky kterým cestující vejdou přímo do vozu bez nutnosti vystupování po schůdcích,“ přiblížil jednu z hlavních výhod plánovaných změn mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.

Pro lepší orientaci nevidomých pak budou podle jeho slov hmatově upraveny plochy nástupišť. Komfort pro cestující zvýší i zastávkové přístřešky.

Město na tvorbě seznamu rekonstruovaných zastávek spolupracovalo s Centrem pro zdravotně postižené Zlínského kraje (CZP-ZK) a Dopravní společností Zlín Otrokovice (DSZO).

„Vybrané zastávky jsou handicapovanými občany hojně využívány. Umožňují jim dostat se například k obchodním centrům, divadlu či krajskému soudu,“ osvětlil volbu Dvořák.

Podle vedoucího zlínského pracoviště CZP-ZK Pavla Horáka na tom Zlín ve srovnání s jinými městy u nás z hlediska bezbariérovosti zastávek není špatně.

„Samozřejmě je vždy co zlepšovat, ale uzlové zastávky u zdravotnických zařízení nebo úřadů už jsou vesměs bez bariér,“ pochvaluje si Horák. Pozitivní podle jeho slov je i to, že krajské město má koncepci úprav zastávek, které se i přes finanční náročnost jednotlivých akcí snaží držet.

Nástupišť, která na nutné úpravy stále čekají, je ale po-dle ředitele DSZO Josefa Kocháně ještě stále dost.

„Je jedno, která zastávka se z tohoto zásobníku nyní vytáhne,“ upozornil v minulém týdnu Kocháň. Rekonstrukcí by v příštích letech měla projít kupříkladu i stanoviště Školní, Kostelec-lázně, Lešná-zoo, Čepkov nebo Kudlov-dolní konec.

Rekonstrukce za 8 milionů korun

Letošní rekonstrukce půltuctu zastávek spolkne zhruba osm milionů korun. Tři miliony zaplatí Zlín ze svého rozpočtu, dalších pět milionů by rád získal prostřednictvím dotací ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Se začátkem stavebních prací počítáme v srpnu letošního roku,“ doplnil mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

V současné chvíli lidé ve Zlíně využívají zhruba čtyři desítky bezbariérových zastávek. Loni byly vybudovány další. Jedná se o zastávky U Mlýna a Sklady v Malenovicích a Poliklinika, které byly upravovány v obou směrech.