VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dobře mířené plácnutí na zadek neuškodí

Zlínský kraj - Už šestnáct let si zaslouženého odpočinku na penzi užívá šestasedmdesátiletý dlouholetý učitel a muzikant, nositel ceny města Vsetína, Břetislav Rokyta.

19.3.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Marek Pátek

Šestasedmdesátiletý Břetislav Rokyta působil na vsetínských základních školách bezmála čtyřicet let.

Narodil se v Jasenné v muzikantské rodině. Absolvoval vsetínské gymnázium a toužil studovat medicínu nebo konzervatoř. Pedagogická fakulta byla až třetí alternativou, avšak osudovou. Rokem 1955 začala jeho čtyřicetiletá učitelská dráha ve vsetínských základních školách.

Máte za sebou dlouholetou pedagogickou kariéru. Kde všude jste jako učitel působil?

Od roku 1955 do roku 1969 jsem postupně učil na Dolní škole a poté na Základní škole ve Vsetíně Rybníkách. Tam jsem další tři roky také řediteloval. Dalších dvacet roků jsem pak působil jako ředitel Základní školy ve Vsetíně Trávníkách.

Ve školství je v současnosti daleko více žen než mužů. Bylo tomu tak i za vaší éry? Proč muže učitelství neláká?

I za mě bylo na školách daleko více žen. Důvod byl asi ten, že se muži domnívali, že si učením málo vydělají. Ten názor, že učitelství je dřina a málo ohodnocená, možná přetrvává i dodnes. Ideální by bylo, kdyby ženy převažovaly na prvním stupni základních škol, kdy by škola měla být prodlouženou rukou rodiny. Od druhého stupně, za to bych se velmi přimlouval, by měli být síly mužů a žen na učitelských postech pokud možno vyrovnané. U starších dětí, které jsou třeba v pubertě, už je mužský element nutný. Žáci jsou více ochotní muže poslouchat

I přesto, že muži jsou na školách menšinou, zdá se, že daleko častěji obsazují například ředitelské pozice.

Mám pocit, že ženy po této funkci ani příliš netouží. Zahrnuje to více úkolů, mnohdy i mimo pracovní čas po odpoledních. Žena také zpravidla po práci spěchá domů za rodinou. Možná i to hraje roli.

Myslíte, že muži dokážou získat například větší autoritu u žáků?

Je možné, že učitel – muž, může působit autoritativněji na kluky. Dívky ale zase více tíhnou k ženám učitelkám. Autorita spíše spočívá v tom, jak dokáže vyučující žáky zaujmout, nadchnout používanými postupy a přístupem.

S předchozí otázkou souvisí i samotný vztah žák a učitel. Jaký by měl být?

Za svého působení v ředitelské funkci jsem se vždycky snažil přistupovat k učitelskému sboru ne jako nadřízený, ale pouze jako člověk, který má z pozice své funkce ostatní vést. Stejně by to mělo být i mezi žáky a jejich učitelem. Kantor musí v žákovi vidět člověka, kterého má formovat a musí nějak dosáhnout toho, aby ho dobrovolně poslouchal a respektoval.

Jsou muži učitelé například přísnější při zkoušení?

Neřekl bych, že by byli přísnější. Já osobně jsem vždycky prosazoval jednu zásadu, která by při každém zkoušení měla platit. Ta říká, že každý učitel by měl vždy hledat to, co žák umí a nehledat to, co neumí. Důležité je dát mu příležitost a nesnažit se ho utopit na lžičce vody.

Často se hovoří o tom, jak správně v hodinách vyučovat. Zda se držet striktně osnov, nebo pojmout výklad poněkud volněji.

Samozřejmě každý kantor je vázán určitými osnovami. Ale já osobně se přikláním spíše k volnějšímu výkladu. Je důležité vyučování trochu oživit. Když jsem v hudební výchově vykládal žákům například o Bachovi, nepopsal jsem ho jen jako představitele baroka, ale také jako muže, který byl čtyřikrát ženatý a měl dvacet dětí. To si potom zapamatuje každý.

Hojně diskutovaným tématem bývají také tělesné tresty ve školách. Jaký je Váš názor na jejich používání?

Můžu říci, že pro tělesné tresty nejsem. I když i mně jako začínajícímu kantorovi párkrát ujela ruka. Faktem je, že když jsem byl sám ještě žákem a ve škole jsem byl za něco potrestán, doma jsem to raději neříkal, abych nedostal ještě jednou. Dnes je situace jiná. Přijde mi přehnané, že se v poslední době diskutuje o tom, že by se mělo fyzické trestání dostat až do zákona. Samozřejmě neschvaluji například bití po hlavě. Trest nesmí tělesně ublížit nebo degradovat žáka jako osobnost a zesměšnit jej. Na druhou stranu zastávám názor, že dobře mířené plácnutí na zadek, kde to neublíží, nemůže uškodit. Učitel by měl ve shodě s rodinou vědět, co si může a nemůže dovolit.

Kompletní články najdete pouze v tištěném vydání

Autor: Michal Burda

19.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Fotbalisté Zlína (ve žlutém) v nedělním 11. kole  doma nečekaně vysoko podlehli Mladé Boleslavi 1:5.
11

Ševci inkasovali tři góly za sedm minut. S Mladou Boleslaví prohráli 1:5

Zlínští hokejisté (v modrém) v 16. kole extraligy doma hostili Liberec. Na snímku brankář Kašík

Kašík v euforii: Neskutečné. Straší nás minulé roky

AKTUALIZOVÁNO

Hokejisté Zlína předvedli další famózní finiš a zdolali Liberec

Další obrat dokonán! Hokejisté Aukro Berani Zlín dokázali dotáhnout další obrat. Tentokrát po dvou slepených gólech během 42 vteřin Liberec vedl 2:0. Jenže beranům stačily poslední dvě a půl minuty, aby vyrovnali na 2:2 Lotyši Robertsem Bukartsem a Ralfsem Freibergsem.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Výsledky voleb ze všech obcí v našem okrese

Emocemi a překvapeními nabitý volební víkend přinesl spoustu zajímavých změn, výsledků a reakcí. Tištěný pondělní Deník jich bude plný.  

Alena Gajdůšková: Radost mi kazí neúspěch, chci bojovat za pacienty

S rozporuplnými pocity se vrací do vrcholové politiky Alena Gajdůšková z ČSSD. „Z výsledků sociální demokracie jsem smutná a nešťastná. V kraji máme jediný mandát a získala jsem ho já. To je pro mě velice rozporuplné. I vůči Antonínu Seďovi, kterého takto ve sněmovně střídám a který byl vždycky slušným politikem,“ říká Gajdůšková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení