„Finanční způsobilostí se rozumí schopnost dopravce finančně zajistit zahájení a řádné provozování silniční dopravy. Na první vozidlo je to částka tři sta třicet tisíc korun, na každé další vozidlo se připočítává částka sto osmdesát tisíc korun,“ upřesnila požadované sumy peněz vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Emilie Slavíková.

Dopravci, kteří do včerejška nedoložili, že jsou finančně způsobilí, riskují, že jim úředníci znemožní podnikat. „V případě, že dopravce přestane splňovat podmínku finanční způsobilosti, podá dopravní úřad návrh na zrušení živnostenského oprávnění se všemi právními důsledky,“ pokračovala Slavíková.

Prokázání finanční způsobilosti požaduje ministerstvo dopravy na základě zákona. „Dopravci dokazují, že jsou připraveni nést zodpovědnost. Že tuto službu mohou provozovat,“ uvedl Jakub Ptačinský z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Řadě zlínských dopravců se předpis nelíbí a považují ho za diskriminační. Jiní podnikatelé totiž takovou povinnost nemají. Majitelům dopravních firem také připadá nepochopitelná skutečnost, že jako finanční záruky nemohou uvést svá vozidla.

„Teď to právě řešíme. Z devíti aut nám chybí milion tři sta tisíc a cosi. Je to úplná blbost, protože my, co máme auta splacená, a jsou naším majetkem, tak se těmi auty prokazovat nemůžeme. A to přitom jedno auto stojí třeba milion,“ posteskl si už ve středu zlínský autodopravce Vlastimil Polepil z firmy Apol trans.

Ve Zlínském kraji letos muselo do konce července prokázat svoji finanční způsobilost 2365 dopravců­.

Martin Lavay