Od zlínské části Malenovice zastávky Mlýnská až po stávající část obchvatu Otrokovic mohou zatím jezdit řidiči střídavě po dvou a více silničních pruzích.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zlínského kraje má však v plánu celý tah rozšířit na čtyřproudovou silnici. Pozemky, po kterých by trasa vedla, nejsou však v rukou státu.

„Dá se hovořit o stovkách vlastníků, s nimiž vedeme jednání. Většina z nich jsou spekulanti, kteří nabyli území v posledních letech. Buď je prodat nechtějí, nebo pouze za nepřiměřené ceny,“ objasnil ředitel ŘSD Karel Chudárek.

Ceny za metr čtvereční se prý pohybují různě podle znaleckých posudků, minimálně však dosahují 50 korun za metr.

Jednání s vlastníky jsou ale složitá a Chudárek proto v tomto ohledu není zrovna optimistou.

„Budeme rádi, když v příštím roce vypíšeme výběrové řízení. Pokud k tomu dojde, mohli bychom za rok začít stavět,“ vysvětlil ředitel.

Dodal, že stavební práce potrvají přibližně tři roky a po posledním úseku I/49 by se tedy řidiči mohli projet možná koncem roku 2012.

Na něj má být napojena trasa R55, tedy otrokovický obchvat. Jeho dokončení brzdí stejný problém, odkup pozemků.

„Jedná se o naprosto stejnou situaci. Těžko říct, co se nám podaří dříve. Každopádně, někteří spekulanti vlastní území, která spadají do konce plánovaného úseku I/49 a začátku R55,“ sdělil Chudárek.

Obě stavby si vyžádají ještě stovky milionů. Více než miliardu už přitom stát do jejich částí investoval. Dobudované úseky I/49 jsou již nyní ve vlastnictví města Zlína, jejichž druhý bezúplatný převod ve čtvrtek odsouhlasili zastupitelé.

„Přebíráme tímto povinnost o majetek pečovat. Jedná se o komunikace, dopravní značení nebo semafory,“ přiblížil náměstek primátorky Miroslav Šenkýř.