Je to však jeden z mýtů, který mezi řidiči koluje. „Rozhodně se nedá říci, že problémy s kvalitou by měly pouze levné čerpací stanice," říká za Českou obchodní inspekci Deníku Tatiana Neuhybelová, ředitelka inspektorátu pro Jihomoravský a Zlínský kraj.

„Může se stát cokoliv, a to i u dražších čerpacích stanic," dodává. To ostatně dokládají i statistiky zveřejňované na webových stránkách České obchodní inspekce. „Provádíme však monitoring a pravidelné odběry. Reagujeme také na podněty občanů, a to okamžitě," nechala se slyšet Tatiana Neuhybelová.

Podobný pohled na věc má i Jan Bravenec, jednatel společnosti Alitron, která na Zlínsku provozuje devět čerpacích stanic.

„Existují u nás dobré pumpy, které nabízejí kvalitní palivo za rozumné ceny, a také pumpy, které pod značkou vystupují jako záruka kvality, ale nemusí vždy tuto kvalitu poskytnout," varuje.

Cena tak vždy nemusí být nutně měřítkem kvality. Jednou z možností, jak poznat kvalitní palivo, je sledovat počet ujetých kilometrů na určitý objem natankovaného paliva. S kvalitním palivem totiž může být dojezd na jednu nádrž až o 10 % delší.

„I já vybírám hlavně podle ceny," přiznal Jan Vaculík ze Zlína. „Ale tak dva měsíce předtím, než jedu na STK, tankuju na dražší benzince, protože se mi jednou stalo, že jsem kvůli nekvalitnímu palivu neprošel kontrolou emisí," vysvětluje. (buč)

Benzin by měl zlevnit. Měl by se dostat až pod 36 korun za litr

Řidiči se prý mohou těšit. Benzin i nafta by měly podle analytika společnosti Colosseum Víta Jedličky zlevnit. Jak ale upozornil, cenu pohonných hmot v České republice ovlivňuje i postavení koruny vůči dolaru.

Jak se podle vás vyvine cena benzinu v průběhu tří měsíců? Podraží, zlevní?

Ropa v posledních týdnech překvapuje svým silným růstem. Důvodem je optimističtější výhled na ekonomický vývoj v USA a v Číně. Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) zásoby ropy ve vyspělých zemích poklesly ve čtvrtém kvartálu minulého roku nejvíce od roku 1999. Nedostatek nabídky by se měl vyrovnat díky vyšší produkci v Íránu, Iráku i USA. To by mělo znamenat i snížení cen u čerpacích stanic. Ty by se měly dostat pod hranici 36 korun za litr. Do konce března by se také ceny nafty měly dostat pod ceny benzinu.

Co všechno ovlivňuje ceny pohonných hmot u nás?

Velkoobchodní ceny se v České republice řídí cenami na rotterdamské burze. Tam se benzin i nafta obchodují v dolarech, takže záleží na vývoji kurzu české koruny. Ceny v Rotterdamu s několikadenním zpožděním kopírují vývoj cen ropy Brent. Změna cen v Rotterdamu se zase projevuje s týdenním až dvoutýdenním zpožděním u českých čerpacích stanic. V dlouhodobějším horizontu znamená snížení ceny ropy Brent o pět dolarů snížení ceny pohonných hmot o jednu korunu.

Jak je možné, že ceny u jednotlivých čerpacích stanic bývají rozdílné až v řádech několika korun? Čím je to způsobeno?

Rozdílné ceny v rámci oblastí především souvisí s obchodní politikou čerpací stanice a samozřejmě lokalitou, kde je benzinka umístěna. Nejvyšší ceny jsou na dálnicích. Naopak levné pohonné hmoty je možné natankovat u supermarketů, které dotují vlastní čerpací stanice.

Platí, že český zákazník si vždy vybírá především podle ceny?

Český zákazník je značně citlivý na cenu. Mnoho řidičů ale jezdí firemními auty, kde je pro ně důležitější než cena benzinu program odměn, které obchodníci poskytují. Vysokou cenu benzinu nepocítí na své kapse, ale naopak čerpají osobní výhody z nákupu.

ROMAN BUČEK

Jak se tvoří cena pohonných hmot Cenu pohonných hmot tvoří samotná ropa, ta tvoří asi třetinu ceny. K ní je potřeba připočítat dopravu ropy, zpracování v rafinerii, dopravu do čerpacích stanic a jejich marži. Marže může být kolem koruny na litr. Podstatnou složkou ceny je spotřební daň a DPH. Pokud litr Naturalu 95 je za 36 Kč, je odhadem cena jednoho litru včetně distribuce a s marží necelých 17 Kč + 13 Kč spotřební daň + 6 Kč daň z přidané hodnoty. Ta se paradoxně vypočítává ze součtu ceny benzinu a spotřební daně.