„Někdo si udělá hloupý vtip, zboží objedná a pak si je nepřevezme,“ vyprávěl David Lukaštík, produktový manažer uherskohradišťské firmy 4Stars, která prodává jak software, tak třeba ioděvy. Knevyzvednutí zásilky však mohou vést klienty ijiné důvody. „Objednávají si produkty na více serverech a dají přednost podniku, který je schopen doručit zboží nejrychleji,“ řekl jednatel holešovského e-shopu soutdoorovým vybavením KarelKruťa.

Ipošty ve Zlínském kraji potvrzují, že nějaké zásilky si skutečně adresáti nevyzvednou. „Dá se říct, že jako roste počet balíků, zvyšuje se ipočet zásilek nevyzvednutých,“ konstatoval mluvčí České pošty Gabriel Pleska. Nevyzvednuté zásilky tvoří podle oslovených prodejců až třicet procent zcelkového počtu rozeslaných balíků. „Zákazník si objedná speciální paměťovou kartu do fotoaparátu a nepřevezme ji. Pak nám zůstane na skladu,“ stěžoval si jednatel vsetínského prodejce výpočetní a telekomunikační techniky LPT System Petr Živocký.

Prodejci se tomu snaží předcházet. „Objednávku potvrzujeme emailem itelefonicky. Klienta upozorňujeme také při samotném odesílání,“ prozradilKruťa.

Pokud si spotřebitel objednané zboží nevyzvedne, právnicky jde oporušení kupní smlouvy. „Vpraxi se však tato věc neřeší, protože zákazník má při nákupu většiny zboží přes internet podle občanského zákoníku právo od smlouvy odstoupit do čtrnácti dnů bez nutnosti udání důvodu. Dodavatel provozující e-shop má právo pouze na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených svrácením zboží, nikoli sjeho dodáním. Náklady pro dodavatele tak zůstávají stejné vobou případech– při nepřevzetí ipři odstoupení od smlouvy, vždy musí zaplatit poštovné," uvedl zlínský advokát Michal Březovják.

Firmy se vpodstatě nemají jak bránit. „Kvůli 120korunám se soudit nebudeme, ale pokud je takových klientů více, tak se to někde promítnout musí. Třeba následným zdražováním zboží,“ litoval Lukaštík.