„Poslední dobou je obrazně řečeno náš každý druhý zákazník z tohoto kraje. Je lepší být klientům blíž a Jirkov není příliš atraktivní lokalita. Zlín je na tom, co se týče image, lépe,“ zdůvodňuje expanzi programátor.

Jak si vysvětlujete tak vysokou poptávku po webech ve Zlínském kraji?

Spousta firem tu web zanedbává stejně jako marketing, a jelikož žijeme v době elektronických médií, začínají jim zákazníci ubývat díky poptávkovým portálům a obecně rychleji nastartované komunikaci e-mailem, ICQ nebo Skype. Zlín a okolí je navíc trošku typické tím, že se vše dělá na poslední chvíli a inovace je něco jako nadávka. Prostě dokud to funguje, není to třeba řešit. Ale tato situace je evidentně neudržitelná.

O co tedy mají firmy největší zájem?

Nejvíce se poptávají weby s takzvaným redakčním systémem. Je to něco jako textový editor, s jehož pomocí si můžete stránky aktualizovat sami, bez programátora. Zlínsko je doslova žeň těchto poptávek. Firmy tu šetřily a nechaly si udělat statický web bez administračního systému a naráz zjistily, že se webu díky jeho růstu musí věnovat mnohem více. Programátor už ale nemá čas a co teď? Pak se chytají za hlavu a panikaří.

Dále je zájem o redesign stránek, o novou podobu. Ve Zlíně žije mnoho schopných grafiků, je zde i krásná fakulta, ale na zjevu stránek to moc vidět není. Zlínský kraj v porovnání s Prahou je ohledně designu webů opravdu sto let pozadu. Stejně je tomu i s optimalizací stránek pro vyhledávače. Divila byste se, kolik eshopů a webů je provozováno ze Zlínského kraje a jak málo jich vešlo v povědomtřeba skrze vyhledávač Google. Optimalizace mnoho nestojí a udělá podnikání dobrou službu.

Jaký je cenový rozdíl mezi obyčejnou stránkou a webem s administrací?

Cena klasického webu začíná na tří tisíci korunách. Za tuto částku ho vytvoří třeba student a v dobré kvalitě. Od firmy web pořídíte tak za šest tisíc korun. Záleží na rozsahu stránek a na designu, ten bývá většinou nejdražší. Atraktivní zjev webu dělá totiž zázraky. Stránky s administrací pořídíte zhruba za dvanáct tisíc v základním vyvedení. Ale můžete je mít i za sto tisíc korun, záleží komu se svěříte do rukou a co chcete, aby web uměl.

Jak by si měla firma počínat při volbě realizátora stránek a souvisejících služeb?

Určitě by neměla brát první nabídku, co dostane. Vždycky můžete najít lepší. Chce to v klidu vyčkat alespoň měsíc a s firmami se pobavit. Levné není vždy to nejlepší. Podívejte se na reference, určitě do uvedených firem zavolejte a poptejte se, jak se jim s danou společností spolupracovalo. To mnoho napoví, proč jsou ceny mnohdy nízké.

Kvalitní komunikace realizátora s firmou vyžaduje čas a ten se odrazí na ceně. Pokud to dělá někdo na koleně po nocích, nemusí to být ideální partner pro větší projekt. Vaše firma může vyrůst a je dobré, když má oporu v rovnocenném partnerovi, který se bude starat o kvalitu a úroveň webu. Při hledání realizátora doporučuji rovněž využít služeb některého poptávkového portálu. Uvidíte sami, jak se cenové a produktové nabídky budou lišit. Rozdíl bude i v desítkách tisíc. S touto zbraní však zacházejte opatrně, pokud vám jde o kvalitu a ne o kvantitu.

Takže vhodný typ webu a schopný realizátor jsou základ. Co dál?

Důležitá je webová adresa a hosting. I to je na Zlínsku záhada. Vlastní doména druhého řádu (vase-firma.cz) stojí pouhých čtyři sta korun na rok. Doména.EU je ještě levnějí. I přesto jsou firmy, které využívají domény třetího řádu (vase-firma.cizi-firma.cz) zdarma.

Doména je součástí značky, image firmy a tu by si měla hýčkat a nenechat ji povalovat pod cizím doménovém jméně.

Stejně je tomu i s hostingem. Jde o místo, kde se fyzicky nachází data vašeho webu. Opět můžete mít řešení zdarma, nebo placené. Free-hosting nebývá stabilní a za výpadky vám nikdo neručí. Váš shop třeba nepojede týden a nic nenaděláte. Placený, kvalitní hosting s optimální velikostí místa seženete za tisíc korun na rok.

Jak lze docílit, aby byl web hodně navštěvovaný?

Díky SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače. To je velký hit. Není to všemocný nástroj, ale umí pomoct k úspěchu. SEO vám může udělat specializovaná firma, nebo realizátor webu.

Velké firmy si můžou zaplatit specialistu, pro malé firmy má smysl udělat alespoň „první pomoc“ a ošetřit základní struktury kódu stránky a zaregistrovat vás do katalogů a vyhledávačů.

Rovněž doporučuji i pravidelné aktualizace obsahu. Dávejte na web firemní novinky a zprávy, informujte partnery a veřejnost o dění ve společnosti, o úspěších, vytvářejte fotogalerie, diskutujte on-line se zákazníky. Vyhledávače to mají rády.

Jak náročné je si nechat stránky zoptimalizovat pro vyhledávač?

Jedná se o průběžný a puntičkářský proces. Část toho dokáže udělat systém webu jako takový, ale část ne. Jedná se třeba o psaní textů zajímavých pro vyhledávač. To zatím nedokáže žádný robot. Cenové rozpětí této služby bývá opět různé.

Zoptimalizovat malý web není drahé, cena se pohybuje v řádech stovek korun. Velký web je už o tisících korunách. Nicméně tato investice se podnikatelům rozhodně vyplatí.