„Takzvaný gumoasfalt je v porovnání s běžným povrchem tišší, navíc pro lidské ucho příjemnější," řekl před pár dny výkonný ředitel společnosti RPG Recycling Petr Sadovský.

Společnost RPG Recycling se výrobou pryžového granulátu, který vzniká drcením pneumatik, zabývá dlouhodobě. Již dříve jej začala využívat k výrobě kanálových poklopů a vpustí. Stovky tun vyřazených pneumatik, které by jinak zatěžovaly životní prostředí, najdou díky recyklaci další využití.

Již dříve byly využívány ve městech. Nyní povrch prošel plnou zátěží na silnici první třídy. Odborníci jej porovnávali se dvěma sousedními úseky, které jsou z asfaltového betonu a asfaltového koberce mastixového.

Hlučnost byla nižší až o šest decibelů

Podle prvních výsledků byla hlučnost gumoasfaltového povrchu nižší o tři decibely oproti koberci mastixovému a dokonce o čtyři oproti asfaltovému betonu. Podle Kudrny se navíc podstatně snižuje hlučnost o čtyři až šest decibelů ve frekvencích, na které je lidský sluch nejcitlivější, to jest vyšších než 1000 hertzů.

Zima prý povrchu vůbec neuškodila

Nový povrch je také odolnější vůči povětrnostním podmínkám. „Podle běžných vizuálních prohlídek není povrch vozovky po zimě nikterak narušen, což je pro nás příznivá zpráva. Ale uvidíme, jaké výsledky přinesou zkoušky v laboratořích," uvedl šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Dle Sadovského je sice výstavba silnic ze směsi asfaltu a pryžového granulátu 'finančně mírně náročnější', nicméně náklady se staviteli vrátí dlouhou trvanlivostí.