VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Heslem dětské televize je výrok Komenského Kdo se baví, ten se učí

Zlín - /ROZHOVOR/ Bezpečný přístav, kde nebude na děti útočit agrese a komerční reklama. Služba a servis pro rodiče. I těmito slovy popisuje Petr Dvořák, generální ředitel České televize, nově vznikající projekt veřejnoprávní dětské televize.

1.6.2013 2
SDÍLEJ:

Generální ředitel České televize Petr Dvořák.Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

ČT:D neboli „déčko" má kromě čiré zábavy dětem nabídnout i vhodnou a nenásilnou formu poučení. Vedení televize se totiž inspirovalo u slov J. A. Komenského Kdo se baví, ten se učí.

„Déčko" zahájí své vysílání 31. srpna. Proč jste vybrali právě toto datum?

Nemělo smysl začít vysílat v průběhu prázdnin, kdy mají děti jinou zábavu. 31. srpna je sobota, a přes víkend se tedy děti budou moci s naší televizí blíže seznámit. Zahajovací vysílání bude mít také speciální model.

Jak vůbec vznikl nápad či myšlenka na založení dětského programu?

Pamatuji si to přesně. V červenci a srpnu 2011 jsem si připravoval prezentaci pro výběrové řízení na pozici generálního ředitele ČT a dětská televize byla jednou z mých vizí, kterou jsem se navíc chtěl také odlišit od konkurentů.

A důvod? Mají snad děti na výběr málo televizních pořadů?

Jde o to, o jaké pořady se jedná. Chceme být i servis pro rodiče. Ti budou vědět, že když dítě posadí k ČT:D, neohrozí ho nevhodný obsah. Ať už násilí nebo reklama cílená na děti. Spotovou reklamu vysílat nebudeme. Komerční zisk totiž není naším cílem.

Kritici určitě namítnou, jak jde dohromady vznik dětské televize a snaha dostat děti od obrazovek ven do přírody.

Televize nemůže suplovat roli rodiny. Zda děti sedí jen u televize, nebo vyrazí i ven, je hlavně otázkou přístupu v rodině. My se budeme snažit ukázat možnosti a motivovat děti k pohybu. Budou to například pořady o sportech, kde děti dostanou tipy, kde a jak se dá určitému sportu věnovat. Máme připravený například pořad Divoká kola. Každou sobotu ráno také chceme rodinám nabídnout možnosti, kam mohou vyrazit. Známe to všichni. Až v neděli se ze zpráv dozvíme, kolik hezkých akcí proběhlo a my na nich nebyli, protože jsme o nich nevěděli.

Bude se tedy na „déčku" nyní soustředit veškerá dětská tvorba?

To rozhodně ne. Chceme udržet dětského diváka i na jiných programech. Proto i nadále počítáme s víkendovými pohádkami nebo i Vánoce budou na ČT1 tradičně pohádkové. Protože máme zatím připravené pokrytí jen asi na 80 procentech území, bude se i večerníček zpočátku vysílat jak na ČT:D, tak na ČT 2.

Bude „déčko" vyloženě jen o televizním vysílání, nebo uvažujete o propojení s jinými médii, například o vydávání časopisu?

Rozhodně chceme dětem nabídnout více informačních kanálů. S jistou mírou interaktivity tedy počítáme. Vidím to sám doma. Moje děti se dívají na televizi, do toho komunikují na Facebooku, kontrolují mobil a ještě dokážou tvrdit, že se u toho učí. (Úsměv.)

Ve stručnosti, prosím, popište, v čem bude „déčko" jiné.

Nechceme vysílat pokemony, robokopy a podobnou tvorbu, kde je hlavním dějem násilí. Chceme děti nějakým způsobem vzdělávat, ale tak, aby je to bavilo. Chceme dělat pořady, které se budou dětem líbit, ne pořady, o kterých si dospělí myslí, že by se měly dětem líbit. Velkou část bude tvořit vlastní tvorba. Soutěžní pořady a kvízy. Motivovat děti k pohybu bude nový pořad Hýbánky. Vysílací čas ČT:D je od 6 ráno do 8 večera.

Někteří rodiče mohou namítat, že od rána minimálně do poledne mají být děti ve škole. Pro koho se tedy vysílá?

Ráno od šesti hodin je pro nás jeden z hlavních časů. Děti snídají, chystají se do školy a řada z nich se před odchodem do školy či školky ráda ještě podívá na nějaký pořad. Čas po osmé hodině je pak cílený na předškolní děti. Kolem poledne, kdy se ve školkách chodí spát a učitelky jim pouštějí pohádky z cédéček, chceme nabídnout i tuto službu. Pokud budou školky chtít, na déčku najdou po obědě oblíbenou a kvalitně namluvenou četbu.

Zkuste děti a mládež nalákat. Které pořady budou stát za to?

Z těch vzdělávacích, které mají potenciál bavit, jsou to například dokumenty BBC Děsivé dějiny nebo Šedesát zvířecích zabijáků. Připravujeme magazín Wifina, kde se bude probírat vše, co děti kolem 8. až 12. roku zajímá. Jsme zvědaví, jak se bude líbit Dětská hitparáda nebo Zprávičky. Ty budou před večerníčkem.

Zprávičky? Jakou budou mít formu? Nebude to na děti příliš, zatěžovat je třeba politikou?

Bude se jednat o pětiminutový pořad. Dětem chceme přiměřeně a adekvátní formou přiblížit i dění ve světě okolo nich. Vhodnou formou budeme chtít zpracovat i vážnější témata, ale nebudou samozřejmě chybět zprávy typu, že se někde v zoo narodilo nové zvířátko.

Autor: Lukáš Fabián

1.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volební výsledky do PS PČR za Zlínský kraj, říjen 2017
43

Osobnosti regionu k volbám: spokojenost, zklamání i rozčarování

Den zdraví ve zdravé škole
21

Bulgur, kuskus, nebo čočkový salát: běžná jídla na základní škole

Hledá se Naděžda Skácelová

Zlínští policisté pátrají po sedmatřicetileté Naděždě Skácelové z Bojkovic, která přechodně žije v centru Zlína. Ze svého bydliště odešla 14. října a od té doby o ní nejsou žádné informace, její mobilní telefon je nedostupný.

AKTUALIZOVÁNO

To jsou oni! Poslanci, kteří budou hájit zájmy Zlínského kraje

Profily poslanců zvolených ve Zlínském kraji  

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Chceme se omluvit fanouškům. Bylo to hrozné, říká Bačo.

Fotbalistům Zlína to proti Mladé Boleslavi před domácím publikem vůbec nejde.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT