„Už dvanáct let neotvírám okna, abych nemusel poslouchat randál, který se odtud ozývá. Od pětadevadesátého roku si chodíme se sousedy stěžovat na stavební úřad i na hygienu ve Zlíně. Situace se ale nezlepšila,“ postěžoval si Plášek.

Pracovníci krajské hygienické stanice provedli na základě stížností měření v obytné zástavbě u areálu, a to ve dne i v noci. Obě tehdy překročila normy.
Příčinou byl hluk, jenž vydávala plechová nádoba nazývaná cyklon, v níž se odlučuje odpad. Budova, kde cyklon stál, navíc nebyla zkolaudována. „Dali jsme podnět stavebnímu úřadu v Otrokovicích k provedení příslušných opatření podle stavebního zákona. Jsme totiž oprávněni pozastavit užívání nadlimitního zdroje hluku jen u staveb, jejichž užívání bylo příslušným stavebním úřadem povoleno. Jakmile věc dořeší, zajistíme realizaci dozorového měření hluku,“ upřesnil pracovník KHS ve Zlíně Vladimír Hutěčka.

Otrokovický stavební úřad loni v listopadu zahájil řízení o odstranění stavby. „Vlastník dodal akustickou studii, z níž vyplývala opatření na zmírnění hluku. Rozhodli jsme se proto letos v květnu budovu dodatečně povolit,“ uvedl mluvčí otrokovické radnice Milan Plesar. V současné době však radnice znovu zahájila řízení pro porušení stavebního zákona. „Firma sice původní zdroj hluku zrušila, ale bez povolení nainstalovala nové technologické zařízení poblíž výrobní haly,“ zdůvodnil Plesar.

Společnost Obaly Morava podle jejího ekonoma Jana Šenkeříka už zahájila práce na snížení hluku. „Spočívají v technologických a stavebních úpravách. Budou dokončeny do konce roku,“ upřesnil.

Podobný problém panuje i v okolí bývalého Svitu. Na vině je podle Vladimíra Hutěčky teplárna Atel Energetika Zlín. „Své problémy jsme přiznali a v předchozích dvou letech provedli několikamilionovou investici ke snížení hluku i eliminaci nepříjemných zvukových frekvencí,“ tvrdí jednatel firmy Jaroslav Kulhánek s tím, že hluk nezpůsobuje jejich společnost.

Příčinou zvýšené hlučnosti na železniční trati z Otrokovic směrem na Vizovice je kontejnerová přeprava firmy Metrans. České dráhy se však snaží najít řešení. „Nákladní dopravu přesouváme v maximálně možné míře na denní hodiny. Také kontejnerové překladiště v Lípě nad Dřevnicí v nočních hodinách omezuje provoz,“ sdělila Markéta Krausová z tiskového oddělení Českých drah.