Uzavírka v Sokolské ulici ukázala na důležitost trolejbusů s alternativním pohonem. Dopravní podnik letos zakoupí trolejbusy s bateriemi

Když to po drátech už dál nejde

„Někdy může vznikat dojem, že některé naše hybridní trolejbusy s sebou vozí celý den nádrž nafty a dieselový agregát zbytečně. Právě v krizových situacích, při výpadku proudu, nenadálém zablokování silnice dopravní nehodou a podobně, jsou však vozy s dieselagregátem jedinou jistotou pro cestující, že se městská doprava nezastaví a že lidé dojedou do cíle," zdůrazňuje ředitel DSZO Josef Kocháň.

Díky hybridním trolejbusům mohou dispečeři operativně reagovat na jakoukoli situaci, která znemožňuje jízdu pod trakčním vedením, a posílat trolejbusy i po objízdných trasách.

Vozový park Dopravní společnosti Zlín Otrokovice má v současnosti 56 trolejbusů. Z toho 32 trolejbusů je vybaveno pomocným dieselagregátem. Pro sólo trolejbusy na linkách 3, 11 a 12 je hybridní pohon nutností, protože tyto vozy zajíždějí pravidelně i do okrajových částí, kde by se ekonomicky nevyplatilo budovat trolejové vedení (Louky, Příluky Za Kapličkou, Lužkovice, Želechovice nad Dřevnicí).

Na ostatních linkách je pomocný dieselagregát pojistkou pro mimořádné události. I když trolejbusy bez dieselagregátu zůstanou stát, významné procento trolejbusů může s naftovým pohonem pokračovat v jízdě a přepravovat dál cestující.

I když jsou hybridní trolejbusy dražší než trolejbusy pouze s elektrickým pohonem, DSZO s nimi ušetří za autobusovou rezervu, která by jinak byla nutná.

„Kdyby nebylo hybridních trolejbusů, museli bychom držet v záloze větší počet autobusů. To by ale znamenalo nechávat stát bez přímého užitku v depu vozidla za desítky milionů korun. Nebo připustit, že se v mimořádných situacích provoz trolejbusů zcela zastaví," upozorňuje vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.

Když byla v pondělí 7. března 2016 uzavřena ve Zlíně Sokolská ulice v úseku na Cigánově, mohly hybridní trolejbusy projíždět Benešovým nábřežím, i když zde není trolejové vedení. Trolejbusy, které neměly dieselagregát, musely jezdit po mnohem vzdálenější zatrolejované trase ve Štefánikově ulici.

Dispečeři mohli postupně soustředit na linky, kterých se dotkla výluka, hybridní trolejbusy z jiných linek nebo i autobusy, takže provoz brzy pokračoval v plném rozsahu a v dostatečné přepravní kapacitě.

Na baterie až 12 km

Úlohu dieselagregátů možná v budoucnu převezmou baterie. Letošní rok bude pro trolejbusy s nezávislým pohonem ve Zlíně výjimečný. Poprvé v historii se stanou součástí vozového parku DSZO dva nové trolejbusy, které budou mít místo dieselagregátu a nádrže s naftou kapacitní baterie. Tyto bateriové trolejbusy by se měly na linkách objevit někdy v polovině roku.

Trolejbus s bateriemi dokáže pokračovat v jízdě mimo trakční vedení ještě asi na vzdálenost 12 kilometrů. Když se vrátí pod troleje, budou se baterie opět dobíjet. Výhodou bateriových trolejbusů pro obyvatele města je jejich velmi nízká hlučnost a nulové emise v místě provozu.

Nový trolejbus s bateriemi místo dieselagregátu stojí asi 12,7 milionu korun (bez DPH). Průměrné stáří vozového parku trolejbusů DSZO se pohybuje kolem 56 let.

Dvojí prvenství pro zlínský dopravní podnik a cestující

Nové trolejbusy pro Dopravní společnost Zlín Otrokovice vyrobí společnost Škoda Electric.

„Dvojice vozů pro Zlín budou vybaveny trakčními bateriemi, které umožňují jízdu mimo trolejové vedení. Zlín tak bude prvním městem v České republice, kde budou takové vozy ve veřejné dopravě sloužit," uvedl obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr.

„Zlín je navíc vůbec první české město, které část trolejbusů vybavilo klimatizací salonu pro cestující. Celou svojí výbavou jde o nejkomfortnější vozy, které zákazníkům dodáváme," zdůraznil Kapr.

Do Zlína v minulých letech ze Škodovky již zamířilo 25 vozů. Škodovka pro místní dopravní společnost vyráběla celkem čtyři typy vozidel v celkové hodnotě přes 328 milionů korun. Celá dodávka byla spolufinancována z evropských fondů. Celkově plzeňská společnost dodala do Zlína od roku 2004 již 48 trolejbusů.

Kromě Zlína jezdí trolejbusy ze Škodovky i v dalších jedenácti městech České republiky, například v Českých Budějovicích, Pardubicích, Hradci Králové nebo v Plzni. Škodovácké trolejbusy jsou vyráběny v souladu s požadavky na udržitelný rozvoj tak, aby způsobovaly menší znečištění a vykazovaly vyšší energetickou účinnost. (poh)