Poznatky z praxe

„Důvodem k návštěvě bylo, že jsem chtěl slyšet praktické zkušenosti s projekty," uvedl Zaorálek. V rámci projektu inovace výuky fyziky žáci na nižším gymnáziu navštěvují přírodovědná cvičení. „Chtěli jsme do výuky zavést praktické činnosti, které by studenty motivovaly ke studiu fyziky
a zároveň je bavily," vysvětlil fyzikář Pavel Dlouhý.

„U fyziky jsem oceňoval hlavně přístup vyučujícího, který hojně uváděl příklady
z praxe. Bylo na něm rovněž vidět, že ho fyzika velmi zajímá," potvrdil přínosy inovace bývalý student gymnázia Lukáš Petřík, který z tohoto předmětu maturoval. Velkým přínosem mu byla i práce v laboratořích.

Ministerstvo školství podle Zaorálka chce podpořit technické vzdělávání žáků a zvýšit jejich motivaci ke studiu
i tím, že hodlají posílit kontakt středních škol s vysokými. „Chystáme se spolupracovat s univerzitou Tomáše Bati a univerzitou Palackého," potvrdil ředitel gymnázia Jan Chudárek. Ačkoliv se od roku 2009 výrazně snižovala finanční dotace na školení učitelů, ředitel si uvědomuje význam vzdělávání pedagogů pro rozvoj studentů. „Snažíme se o kontinuitu vzdělávání. Nejprve učitelé absolvují jazyková školení, pak počítačová, nakonec manažerská
a komunikační," řekl Dlouhý.

V IT předčí učitele

„Snažíme se, aby učitelé získané poznatky co nejdříve aplikovali," uvedl ředitel gymnázia. „Další problematickou oblastí je používání počítačové techniky učiteli. Žáci často učitele předčí. Snažíme se tím bojovat řadou školení," doplnil Dlouhý.

Finanční prostředky z Evropského sociálního fondu je možné čerpat prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschop­nost. Z fondů EU je na tento program vyčleněno celkem 1,79 miliardy korun,
z českých veřejných zdrojů je financování navýšeno o dalších 320 milionů korun. ⋌(zut)