Například u zlínských čerpacích stanic značky Shell jsou oproti loňsku ceny pohonných hmot vyšší o korunu a dvacet haléřů.

„Zdražili jsme hned od prvního ledna, a to automaticky všude. Někde totiž zásoby jsou, ale většinou doplňujeme čerpadla denně. Takže jsme to zvedli najednou,“ vysvětlil mluvčí Shellu pro Českou a Slovenskou republiku Petr Šindler. Zmínil, že celé navýšení spotřební daně i DPH zaplatí zákazníci, protože marže prodejců už prý o moc snížit nejde.

Dráž je například i v lékárnách. Patří mezi ně i ta, která sídlí na náměstí Práce ve Zlíně. „Od prvního jsme všechny výrobky zdražili. Musíme totiž už za leden zaplatit vyšší DPH z tržeb, takže kdybychom ceny nechali stejné, klesnou nám zisky,“ sdělil tamní lékárník Zdenko Marák.

Podle ekonomů se však jedná teprve o první vlnu zdražování, další by v důsledku nynějšího zvýšení DPH měla nastat koncem prvního čtvrtletí tohoto roku.

„Tak do tří měsíců lze očekávat další zdražení. Kvůli nárůstu DPH budou dražší materiály, výroba či doprava produktů, takže vzroste jejich základová cena, k níž se ještě připočte vyšší DPH při prodeji,“ přiblížila vedoucí Ústavu ekonomie zlínské Univerzity Tomáše Bati Zuzana Dohnalová.

Při starém zůstanou zatím například ceny jízdného u autobusové dopravy. „Zatím o zdražení neuvažujeme. Ceny jsou už tak dost vysoké, a proto bychom ani neměli odvahu je nyní ještě více zvednout,“ uvedl ředitel osobní dopravy autobusového dopravce ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Podotkl, že už tak jezdí veřejnou dopravou stále méně lidí. „Hodně jich teď přišlo o práci, tak ani nemají kam jezdit, zvýšením cen bychom jen odradili další. Nicméně nevylučuji, že bychom se v průběhu roku mohli k tématu zdražování dostat,“ poznamenal Holubář.

Ani za kulturu by zatím obyvatelé Zlínska neměli zaplatit víc než doposud. „Vedení divadla se touto otázkou zabývá, nicméně snaží se dělat všechno proto, aby ke zdražení vstupného nemuselo dojít,“ řekla mluvčí zlínského divadla Hana Šmardová.

Zmínila, že divadlo je veřejná služba, a proto se bude snažit vyjít lidem maximálně vstříc. „Zvýšení cen vstupného je ta poslední cesta, jak získat finanční prostředky,“ dodala Šmardová.

Okamžité zdražování nemají v plánu ani některé obchodní řetězce. „Naše společnost navýšení DPH od 1. ledna 2010 do cen zboží nepromítne. Budeme držet stabilní ceny až do Velikonoc,“ oznámil mluvčí obchodního řetězce Kaufland pro Českou republiku Michael Šperl. Doplnil, že stabilita cen však neplatí pro nabídku masa, ovoce či zeleniny. Dále pak u zboží zatíženého spotřební daní, mezi které patří hlavně alkohol, pivo nebo třeba cigarety.