Ministerstvo dopravy totiž zvažuje zrušení Ředitelství vodních cest, které všechny tyto velké vodní stavby připravuje.

Zrušit, či nezrušit?

Jenže kritikům se to vůbec nelíbí. Plánovaná úspora za zrušený úřad má být totiž jen asi pět milionů korun. Škody způsobené zpožděním připravovaných staveb by však podle kritiků mohly být větší.

„Pokud by skutečně ke zrušení tohoto úřadu nakonec došlo, mělo by to pro Baťův kanál a obce v okolí zásadní význam. Bohužel negativní. Jeho úkoly by sice měly převzít jednotlivá Povodí tedy na Moravě Povodí Moravy jenže tyto instituce mají plnit úplně jiné úkoly než připravovat velké vodní stavby," obává se Jiří Barouš, manažer Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu.

Situaci Barouš dále ilustruje: „Například plavební komora v Bělově už má připravené územní řízení. Jenže teď se neví, co bude dál." Obavy z ministerského rozhodnutí a tedy zpoždění velkých vodních staveb mají i zástupci stavebního průmyslu. „Ve skutečnosti pravděpodobně k úspoře nedojde a úřednické rozhodnutí způsobí nenapravitelné škody," uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Dostaví to město…

Rozhodnutí se může dotknout i Otrokovic. Pro město je Baťův kanál atraktivním turistickým lákadlem, které poutá k návštěvě regionu.

„Je pravda, že u některých velkých projektů by mohlo dojít ke zpoždění. Protože však město není investorem těchto staveb, zásadní význam by pro nás tato reorganizace mít neměla. Předpokládáme však, že agendu Ředitelství vodních cest by musela převzít jiná organizace," doplnila mluvčí Otrokovic Lenka Krupková.

…nebo Povodí?

Tou nástupnickou organizací by v případě Zlínského kraje mohlo být Povodí Moravy.

„Pro nás je zatím tato informace příliš čerstvá. Samozřejmě jsme Ministerstvu dopravy poskytli k tomuto záměru své stanovisko, ale zatím nelze předjímat, jak celá věc dopadne," sdělila Gabriela Tomíčková, mluvčí Povodí Moravy.

Činnost Ředitelství vodních cest by však kromě Povodí Moravy mohla přejít i na další organizace. Část pravomocí by mohlo převzít třeba ministerstvo zemědělství.

„Rušení vyplývá z usnesení vlády. Takový krok je nejprve potřeba řádně připravit a informovat o něm vládu," reagoval mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák.

Rušení Ředitelství vodních cest je součástí úsporných opatření pro rok 2014, která mají udržet schodek rozpočtu pod úrovní tří procent hrubého domácího produktu.

LUKÁŠ FABIÁN