„Ani nám se v posledním období nevyhýbá nedostatek řidičů vozidel MHD. Staráme se o to, abychom tomu čelili. Jednou z cest je i zaměstnávání vhodných adeptů s cizí státní příslušností. Musí se překonat více administrativních překážek včetně jazykové bariéry a zaměstnání cizince proto zpravidla není možné ze dne na den jako u Čecha, ale učíme se s tím vyrovnat. Rádi jsme nyní přijali i řidiče z Ukrajiny,“ vysvětlil ředitel DSZO Josef Kocháň.

Dopravní společnosti nyní zaměstnává 179 řidičů trolejbusů a autobusů. Mezi nimi je asi desítka pracovníků jiné než české národnosti, například Ital, Brit, Rus, Slováci a Ukrajinci.

Legiovlak je projekt Československé obce legionářské, který si předsevzal vytvořit věrnou repliku legionářského vlaku z období let 1918–1920 Na nádraží ve Zlíně.
OBRAZEM: Takhle cestovali českoslovenští legionáři. Do Zlína zavítal Legiovlak

„Máme se zahraničními pracovníky dobrou zkušenost. Plní požadavky, které na řidiče klademe,“ uvedla vedoucí personálního útvaru DSZO Helena Hanusová. V kurzu na potřebné rozšíření řidičského průkazu ze skupiny B na skupinu D a získání profesního průkazu je pak od letošního srpna další žena z Ukrajiny.

„Už začíná rozumět něčemu v českém jazyce. Ale testy bude asi muset absolvovat s tlumočníkem,“ dodala Helena Hanusová. Kromě občasného prodávání jízdenek však řidiči MHD s lidmi téměř nekomunikují, takže perfektní znalost češtiny není pro výkon této práce nezbytnou podmínkou.

Neví, jestli se vrátí zpátky na Ukrajinu

Dvaapadesátiletý Ukrajinec Vasyl je ještě v zácviku, ale už asi v příštím týdnu vyjede na běžné linky s cestujícími. Bydlí v jedné z místních částí Zlína s manželkou a čtyřmi dětmi, jeho páté dítě žije v Praze.

Pochází ze Zakarpatí, z blízkosti rumunských hranic, kde má dům s rodiči. Už ve své vlasti získal řidičský průkaz skupiny D a jezdil s nákladním automobilem. Získání profesního průkazu mu zaplatila dopravní společnost – za jeho závazek trvání pracovního poměru na tři roky. V Česku Vasyl pobývá s vízem strpění. Jestli zůstanou dlouhodobě ve Zlíně, nebo se vrátí na Ukrajinu, v tuto chvíli neví.

Sloni ve zlínské zoologické zahradě Lešná, 11. srpna 2022
Zoo Lešná věří, že překoná 700 tisícovou návštěvnost

„Uvidíme za rok, za dva, jak se bude situace vyvíjet,“ řekl neurčitě.

Do plného stavu by mohla dopravní společnost přijmout ještě asi šest řidičů.

„Pomáháme si přesčasovou prací, zaměstnáváme řidiče i na zkrácený pracovní úvazek, ve vedlejším pracovním poměru, brigádníky. Všem jsme vděčni za to, že nám pomáhají podstav řidičů překlenout, takže jsme schopni zajišťovat pro cestující plný provoz MHD bez omezování nebo výpadků,“ dodal ředitel Josef Kocháň.