Jak se dříve připravoval trik bez počítačů a digitální technologie?

„Pro malé diváky bude asi překvapením, že se mohly vyrábět triky bez digitálních technologií, protože každý je dnes zvyklý na počítače. Tenkrát filmová kouzla vznikla jenom tím, že byla dobře vymyšlená a připravená. Udělali se k tomu speciální dekorace a vše se natáčelo na první dobrou,“ vysvětluje Masník.

V rámci benefice Pečeme s Unicef ve Zlatém jablku ve Zlíně si mohli lidé koupit v koláček od hokejové legendy Patrika Eliáše
Ve Zlatém jablku si lidé mohli koupit koláček od hokejové legendy Patrika Eliáše

Laik si celou scénu může představit jako úplně běžném focení u památek. Každý někdy zkoušel chytit do dlaní západ slunce, podepřít známou budovu nebo narovnat šikmou věž v Pise. Zjednodušeně řečeno se pracuje s poměrem velikostí předmětů a jejich vzájemnou vzdáleností.

Tento jednoduchý postup, vymyšleny už na počátku dvacátého století, však přežil svou dobu.

„Stejným principem se dnes dělají seflíčka a fotografie,“ dodává Masník.

Trpaslíci v pohádce jsou přímo lahůdka

Právě tolik oblíbení trpaslíci z pohádky Ať žijí duchové se tvořili stejným postupem. Reální lidé stáli u zvětšených dekorací v dálce od hlavních dětských představitelů.

„Velká výhoda byla v tom, že byl vidět rovnou při natáčení. Tím, že to bylo točený v reálu, tak neřešilo jako nyní u počítačů směr osvětlení a jiné,“ dodává trikový specialita, který se podílel na tvorbě pohádek Arabela, S čerty nejsou žerty, Z pekla štěstí nebo filmu Úsvit.

„Musím říct, že speciálně trpaslíci z Ať žijí duchové, jak tam běhají po těch kládách, to patří k lahůdkám českého filmu,“ dodal Masník.

Beseda byla součástí vzpomínání k výročí Oldřicha Lipského, režiséra zmíněné pohádky nebo filmů Tři veteráni, Marečku, podejte mi pero, Cirkus v cirkuse a dalších.