K nehodě vyjela jak jednotka ze stanice Vsetín s cisternovým vozidlem, tak také druhá jednotka ze stanice Otrokovice s jeřábem. Právě ten dokázal vyprostit havarované vozidlo. Pro otrokovické vyprošťovací vozidlo to byla jeho ostrá premiéra.

Nový vyprošťovací automobil, který udělal letos v dubnu radost zejména profesionálním hasičům v Otrokovicích, byl pořízen z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a vyšel na více než 13 milionů korun. Do provozu byl  zařazen na konci listopadu. Od té doby už vyjížděl do terénu nejméně pětkrát.

Do Otrokovic bylo toto nové vozidlo umístěno ze „strategických“ důvodů, vždyť město leží na rozhraní tří okresů Zlínského kraje.

„Máme to relativně všude nejblíž,“ říká velitel stanice Otrokovice René Sadil.

Podle něj, je vozidlo VYA- S1, jak je označeno, určeno pro celokrajskou působnost, v případě potřeby může působit i mimo území kraje.

Do provozu byl nový vůz zařazen na konci listopadu. Od té doby bylo již vozidlo využito na „ostro“ nejméně v pěti případech. Prvně to bylo ve Vsetíně, na začátku prosince. Zde narazilo osobní vozidlo do mostní konstrukce, kterou poškodilo a zůstalo viset na zábradlí.

„K nehodě vyjela také jednotka ze stanice Otrokovice s jeřábem. S jeho pomocí vyprostili havarované vozidlo,“ hlásila minulý týden za krajské hasiče tisková mluvčí Lucie Javoříková.

Podle hasičů má nový vyprošťovací vůz kabinu vybavenou dvěma sedadly (velitel a strojník) s pneumatickým odpružením a s možností nastavení váhy a výšky řidiče a s nastavitelným opěradlem s integrovanou opěrkou hlavy a bezpečnostními pásy. Za sedadly je prostor pro uložení osobních ochranných pomůcek.

„Doteď jsme používali smluvní partnery - soukromé provozovatele těchto zařízení, nebo jsme měli možnost si takové zařízení povolat buď ze Zachranného útvaru HZS ČR nebo z okolních krajů,“ přiblížil velitel otrokovických hasičů, jak museli řešit dosud situace, kdy bylo zapotřebí při zásahu vyprošťovací vozidlo s lepším vybavením.

„Nástavba tohoto nového vozidla je tvořena hydraulickým nakládacím jeřábem, který unese nejvíce dvacet tun. Při plném vyložení nakládacího jeřábu 18 metrů je nosnost maximálně 3 200kg,“ upřesnil René Sadil.

 „Jde o náročnější zařízení, proto se museli příslušníci delší dobu zapracovat k obsluze,“ vysvětlil velitel stanice Otrokovice.

Důležitou novinkou je to, že tento jeřáb lze ovládat dálkovým bezdrátovým ovládáním s plnou funkčností do vzdálenosti nejméně 50 metrů. Vozidlo má také nově dva navijáky s délkou lan 50 metrů, které lze rovněž ovládat dálkově bezdrátově. Tento stav umožňuje obsluze pohybovat se u břemene a zároveň provádět jeřábnické či vyprošťovací práce, což u staršího modelu nebylo možné.

Ovládání je na baterie, v případě jejich vybití může posloužit 10 metrový napájecí kabel,“ popsal René Sadil.

Vozidlo je také vybaveno opěrami pro použití jeřábu i vyprošťovacích navijáků a úložnými prostory s potřebnou výbavou.

„To je další výhoda, předchůdce vyprošťovacího vozidla měl jen jeden naviják, ten utáhl jen deset tun,“ uvedl hasič-strojník, který je na obsluhu nového kolosu proškolen Luděk Jurásek.

Podle něj umí nyní navijáky dotáhnou věci na které hasiči nemůžou dosáhnout ramenem jeřábu – například na auta ve vodě.

„Je to nesrovnatelné s autem jsme získali spoustu nových možností, které jsme dřív neměli,“ ocenil Hasič Luděk Jurásek.

Vyprošťovací vozidlo:

typ: Scania G 480 CB 8x6
délka: 10 metrů
šířka: 2,5 metru
výška: 3,9 metru
váha:32 tun
max. nosnost:20 tun

„Momentálně je tento konkrétní typ automobilu jediný v ČR, ale dá se říct, že takových „starších bratrů“ existuje celá řada. Každý z nich vypadá trochu jinak, takže i okolní kraje disponují podobnými zařízeními,“ připomněl velitel stanice Otrokovice René Sadil.Podle něj slouží vozidlo k čemukoliv, co je třeba zvednout, přemístit ,tedy co ohrožuje životy a zdraví osob,zvířat ,dále majetek a životní prostředí.