Technické služby varují, že v neprůjezdných ulicích odpad ve stanovené době neodvezou. Na stranu techniček se přiklánějí i strážníci, kteří řidiče pokutují.

Největší potíže mají technické služby s vyvážením odpadu v baťovských zástavbách Zlína. „Konkrétně v ulicích Zálešná, Podvesná, Obeciny, částech Letná, Lesní čtvrť a na Jižních Svazích v ulicích Česká a Slunečná. Majitelé vozidel vědí, kdy popeláři odpad vyvážejí a měli by svá auta na tuto dobu přeparkovat. To se ale neděje. Mockrát se nám stalo, že jsme se do některých míst vůbec nedostali,“ poznamenal ředitel Technických služeb Zlín František Kostelník.

Pokud vozidlo zaparkuje u krajnice, musí zůstat podle zákona v ulici volné alespoň dva jízdní pruhy každý široký nejméně tři metry. Na některých místech však ani potřebná šíře vozovky podle mluvčí zlínských strážníků Šárky Škubalové není.

„Je to tedy začarovaný kruh. V zájmu lidí při vyvážení odpadu však je v určitou hodinu na ulici neparkovat. Pokud nás popeláři na problém upozorní, vždy vyšleme na místo hlídku,“ sdělila Škubalová. Dodala, že strážníci nejdříve doporučí majiteli vozu přeparkovat. „Pokud se jej nedopátrají na místě, dostane vlastník oznámení o přestupku. Může tak zaplatit pokutu až dva tisíce korun,“ doplnila mluvčí.

Jelikož hrozící sankce spoustu řidičů neodradí, je téměř nemožné projet některými ulicemi bez vyjetí mimo vozovku, vysvětlil Jiří Balajka zodpovědný za svoz odpadu.

„Tato situace nás znepokojuje a snažíme se o zavedení nápravy pro zmírnění následků svozové techniky. Sjednotili jsme již v určitých lokalitách dobu pro svozové dny všech druhů odpadů, aby bylo parkování vozidel co nejméně časově omezeno,“ přiblížil Balajka.

Dodal, že pokud však bude cesta přesto neprůjezdná, popeláři odpad zkrátka ve stanovenou dobu neodvezou. „Budeme se takto bránit růstu nákladů spojených s opravami poškozených úseků vozovek a krajnice,“ objasnil Balajka.

V takovém případě by podle zlínského radního Zdeňka Blažka přistoupila radnice k razantnějšímu řešení. „Když nedbají řidiči vyhlášky, umístíme v lokalitě ceduli se zákazem stání. Popeláři na místo přijedou o den později a všechna auta kompletně dostanou pokutu,“ popsal modelovou situaci Blažek.

Magistrát se prý nechová dosud zcela radikálně, protože ví, jaký problém s parkováním ve Zlíně je.

Na zdevastované okolí po popelářských vozech si stěžují například v posledních dnech obyvatelé části Obeciny. „Koncem minulého týdne nám posádka vozu technických služeb poškodila obrubníky u cesty, záhonky a chodník do domu. Žádáme co nejdříve nápravu,“ postěžovali si obyvatelé Rostislav Pantlík a Marie Skyvová.

Na poničený trávník koly vozidla zajišťujícího svoz upozornil také Petr Pobuda, který si podobně jako předchozí občané stav pro jistotu zdokumentoval fotoaparátem.

Kromě samotných chodníků a trávníků se ale ničí podle ředitele Technických služeb Kostelníka i popelářské vozy. „Dochází zejména k poškození pneumatik. Kromě toho se musejí zkoušet vracet zpět do míst, kam se třeba před hodinou nedostaly,“ upozornil.

Jeho kolega Balajka občany ubezpečil, že poškozené vozovky i zeleň plánují technické služby nechat opravit do konce března.

Na svoz odpadu existují i užší vozidla. O jejich koupi však technické služby neuvažují, protože jsou údajně dvakrát dražší než standardní. Navíc technicky atypické, takže by měly zřejmě problém se sháněním náhradních dílů.

„Hudba budoucnosti budou spíš možná podzemní kontejnery o velikosti pěti kubíků, které umožňují odvoz třeba jednou za čtrnáct dní. Zatím ale vyjde jedna nádoba na sto tisíc, což by byla obrovská finanční zátěž,“ doplnil Kostelník.