„Když začne zima, tak auto zaparkuji v garáži a nechám ho tam až do jara. Jednou jsem měla kvůli náledí nehodu a už to nechci zažít," svěřila se dvaatřicetiletá řidička z Otrokovic Jarmila Tomášková. Naproti tomu Hynek Kunc ze Zlína neponechává nic náhodě.

„Vždy na začátku listopadu nechávám auto v servisu, ať mi ho tam prohlédnou a servisují, také přezují na zimní pneu. Jezdím každý den a potřebuji mít vůz připraven i na zimu, abych nezůstal někde viset," prohlásil zodpovědný řidič.

Řidiči se starají, až když je pozdě

Právě v zimních měsících roste podle statistik policie a pojišťoven počet motoristů, kteří se kvůli stavu svého vozidla musí na silnicích potýkat s nejrůznějšími problémy.

„Určitě to souvisí i s tím, že vozový park v České republice nepatří k nejmladším v Evropě. Motory a další součásti vozu bývají opotřebované a často bez průběžné údržby. Řidiči obvykle věnují pozornost technickému stavu svých aut, až když se nějaká porucha stane," uvedl Jaroslav Král, ředitel Odboru pojištění vozidel ČSOB Pojišťovny.

Proto motoristé čím dál častěji využívají při potížích na silnicích pomoci asistenčních služeb. Polovina žádostí o pomoc se týká právě poruchy vozidla, především poruchy motoru, elektroniky, alternátoru nebo spojky. Další velkou část potřebné pomoci na silnicích jsou asistence při nehodách.

„Jakmile začnou venkovní teploty klesat k nule, množí se například telefonáty se žádostí o pomoc s vybitou baterií auta. Na asistenčních zásazích zaviněných chybou řidiče se vybité baterie podílejí v zimě více než jednou čtvrtinou případů, a dohánějí tak jinak zdaleka nejčastější důvod výjezdu asistenčního technika, jímž je defekt pneumatiky," doplnil Jaroslav Král.

„Ve Zlínském kraji v zimním období zasahujeme nejčastěji kvůli vybití akumulátoru vozidla, dále zajišťujeme vyproštění vozidla a v neposlední řadě provádíme i odtah v případě dopravní nehody. Počtem je to asi o třetinu více než v letním období," doplnil Otakar Bařina ze zlínské pobočky České podnikatelské pojišťovny.

Podle něj ale k výraznějšímu nárůstu požadavků na asistenční službu zatím nedošlo. Expert Otakar Bařina také řidičům poradil, aby pravidelně prováděli u svých vozů servisní prohlídky. „Měli by si také všímat chování vozidla v provozu. Čím více se starají, tím méně mají pak problémů a finančních nákladů," dodal.

A jaké nejčastější poruchy řeší autoservisy v zimě? „Nejčastěji jsou to problémy s akumulátory, které když nejsou v ideální kondici, bývají „odhaleny" prvními mrazy," uvedl vedoucí slušovického autoservisu H&S auto Billy Latif.

Nezanedbejte ani nemrznoucí směs

Jak také připomněl, je důležité, v jaké kvalitě jsou ve voze veškeré provozní náplně, a to nejen chladicí kapaliny motoru, ale i u ostřikovačů. Důležitá je podle něj i kvalita paliv.

„Jinak si nemyslím, že u pravidelně servisovaného vozu je nějaký zásadní rozdíl mezi létem a zimou. Jako u všeho nejdůležitější je prevence. Inu kdo je na zimu připravený, není zaskočený," zdůraznil vedoucí slušovického autoservisu.

Také policie radí, aby byli řidiči na zimu lépe připraveni a netýká se to jen zimního přezutí. „Vozidla, která mají poruchu, mohou způsobit zablokování dopravy," připomněl mluvčí zlínské krajské policie Petr Jaroš.