K dopravě betonu na těžko přístupná místa svahu, kde nyní vznikají základy pro sloupy lanovky, musela stavební firma nasadit speciálně upravený vrtulník Mi-8.

„Pracovat v těchto podmínkách je poměrně složité. Náklad s betonem totiž působí jako kyvadlo, k tomu se přidává termika, takže se strojem musím manipulovat obzvláště citlivě,“ popsal slovenský pilot Ľubomír Mick, který v úterý s mohutným vrtulníkem absolvoval kolem stovky letů.

Neobvyklý ruch se stal atrakcí pro turisty. „Kohútka je naše srdeční záležitost, kdykoliv můžeme, tak se tady vracíme. Tentokrát to je i se vzrušením, dvouletý syn Kristian je z helikoptéry úplně unešený,“ komentovala z hloučku přihlížejících Marcela Stokoe, původem z Púchova, nyní žijící v anglickém New Castle.

Lanová dráha, která bude mít délku 730 metrů, představuje základní kámen současné i budoucí modernizace celého areálu. „Lanovka pokryje přepravu lyžařů v podstatě ze všech okolních sjezdovek,“ uvedl předseda představenstva společnosti Skicentrum Kohútka Miroslav Maczko.

Oblíbená sjezdovka Babská, která představuje klidnější alternativu pro náročný hlavní svah, se tak díky snadnému nástupu na dolní stanici lanovky dočká přeřazení do kategorie modrá. „Bude tedy vhodná i pro méně zdatné lyžaře a děti,“ poznamenal Maczko.

Lanovka se čtyřmístnými sedačkami bude podle něho schopna dopravit na vrchol Kohútky 2400 lidí za hodinu. Tím se kapacita oproti původním vlekům zvýší o úctyhodných sto čtyřicet procent. V budoucnu má ale přepravní kapacita, včetně vleků, stoupnout dokonce až na šest tisíc návštěvníků za hodinu.

Modernizace se ale dočká i samotná hlavní sjezdovka, na níž vnikne zasněžovací systém s vodními rozvody zabudovanými přímo v zemi.

Jako zdroj vody poslouží dvě umělé nádrže, přičemž větší z nich bude po celý rok akumulovat vodu stékající z kanalizace přístupové silnice.

„Během pěti dnů po nástupu mrazů tak budeme schopni sjezdovky zasněžit,“ je přesvědčen Miroslav Maczko. „V rámci projektu navíc pořídíme novou rolbu vybavenou navijákem. Běžná rolba totiž kvůli prudkému sklonu černé sjezdovky nebyla schopna zasněžený povrch dostatečně upravovat,“ vysvětlil.

Dopravu ke spodní stanici lanovky, kde vyroste další pokladna pro lyžaře, budou zajišťovat skibusy. „Po dokončení lanovky bude areál přeřazen ze tří do čtyřhvězdičkové kategorie. Zařadí se tak mezi top střediska nejen v České republice,“ prozradil Miroslav Maczko.

Náklady na celý projekt byly vyčísleny na 120 milionů korun, přičemž více než polovinu částky má po dokončení pokrýt dotace z evropských fondů. Lanovka začne sloužit už následující zimu a provozovatelé slibují provoz i v letních měsících.