Zvláště přetížené kamiony však razantním způsobem ničí obecní a krajské silnice
a zkracují jejich životnost. Důsledkem jsou silnice se samou dírou, vyježděné koleje nebo utržená krajnice. Své silnice, a tedy i řidiče však hodlá Zlínský kraj chránit. Chce se totiž více zaměřit na vážení kamionů. Zatím je jediná funkční váha na bývalém hraničním přechodu ve Starém Hrozenkově. Kraj však plánuje pořídit i několik mobilních vážicích zařízení.

„S těmito stroji bychom ve spolupráci s policií vytipovali místa, kde jsou s kamiony největší potíže," prozradil Jaroslav Kučera, radní pro oblast dopravy.

Zlínský kraj patří v oblasti kontroly hmotnosti vozidel mezi kraji k výjimkám. Na rozdíl od jiných regionů se zde kontroly provádějí.

„Přitom jinde v Evropě se jedná o běžnou praxi. Přetížená vozidla nám poškozují silnice a stávají se nebezpečnými v silničním provozu," doplnil radní Kučera. Kraj také chystá výběrové řízení na provozovatele váhy ve Starém Hrozenkově. Tomu stávajícímu totiž skončí smlouva
k dubnu příštího roku.

Potíže s průjezdem kamionů mají dlouhodobě Luhačovice. Mezi nejčastější výtky patří narušení léčebných procedur a zvyšování rizika sesuvů. Luhačovice tak dlouhá léta usilovaly o zákaz vjezdu kamionů do města.

„Bohužel omezit průjezd kamionů zákon nijak neumožňuje. Teď sem sice kvůli opravě mostu v Polichně tolik kamionů nezajíždí, ale zase se vrátí," uvedl Miloš Vala, vedoucí odboru dopravy v Luhačovicích.

S kamiony se více než dřív potýkají i v nedalekém Rudimově. „Naše obec není pro kamiony nijak snadno průjezdná. Jsou tu strmá stoupání
a prudké zatáčky. Přesto to někteří pořád zkouší. I v zimě. Už se nám stalo, že tu jeden Bělorus pak přes celou vesnici musel couvat," podotkl starosta Rudimova Stanislav Franc.

„Já takové kontroly vítám. Sám přetížený nejezdím, ale mám štěstí na zaměstnavatele. Znám totiž kolegy, kterým firma kamion přetíží, a když by nechtěli jet, tak by našli někoho jiného. Nikdo nechce přijít o práci, ale přetížená auta nemají na silnicích co dělat. Vždyť nemůžou ani dostatečně rychle zabrzdit," nabídl svůj názor Pavel Sedlák, profesionální řidič ze Zlína. Každé odhalené přetížení se firmě pořádně prodraží.

„Na místě hrozí řidiči až patnáctitisícová pokuta, provozovateli pak ve správním řízení až půl milionu korun.
S přetíženým nákladem už pokračovat nesmí. Řidič jej musí přeložit nebo vyložit. Policie může přetížený kamion také zabezpečit botičkou," doplnil mluvčí policistů Aleš Mergental. Za loňský rok se ve Starém Hrozenkově podařilo zkontrolovat téměř třicet tisíc kamionů. Míra provinilců se během posledních let ustálila na 3 až 4 procentech.

„Je zarážející, že některé firmy jsou nepoučitelné a stále se nám v seznamech hříšníků opakují. Překvapivě se nejčastěji jedná o velké nadnárodní společnosti, které převážejí nápoje či potraviny," prozradil Jiří Vysloužil ze společnosti Tenzováhy, která vážení v Hrozenkově provádí