Souprava dlouhá 50 metrů s celkovou hmotností 220 tun vyjížděla z Bratislavy a po slovenských a českých silnicích se pohybovala jen v nočních hodinách. Trasa na Slovensku byla dlouhá asi 150 kilometrů, na území České republiky nadměrný náklad ujel dalších 500 kilometrů.

„Stejnou součástku jsme z Bratislavy do Temelína úspěšně dovezli také v minulém týdnu. První přeprava zabrala pět nocí, druhou se nám podařilo i přes nepříjemné počasí o jednu noc zkrátit díky tomu, že technici už trasu dobře znali a přesně věděli, co je čeká,“ popsal vedoucí projektu těžkých přeprav Jiří Dědič ze společnosti Rádl.

Trasa nadměrného nákladu ve Zlínském a Olomouckém kraji
Sudoměřice - I/70 - I/55 Strážnice - Veselí nad Moravou - I/50 - II/427 Staré Město - I/55 Otrokovice - Hulín - Břest - Přerov - I/47 Lipník nad Bečvou - za mostem 47-032 otočení souprav přes rampy - I/47 - I/35 - Přivaděč na D35 Exit 296 - D35 Olomouc (Mimo) - I/35 - D35 Mohelnice

Dva tahače a 750 koní

Na přepravě nadměrného nákladu se podle něj na území obou států podílelo okolo tří desítek lidí. Firma použila dva tahače o výkonu 750 koní, které technici umístili na oba konce 50 metrů dlouhé, pět a půl metru široké a pět metrů vysoké soupravy. Ta se vždy dala do pohybu až po desáté hodině večerní a v šest ráno už byla odstavená tak, aby nepřekážela v běžném silničním provozu.

„Obvykle převážíme buď menší a velmi těžké nebo naopak velké a lehčí odlitky. U tohoto transportu ale šlo o kombinaci velmi těžkého a zároveň také rozměrného separátoru. Většinou se také nadměrné náklady převážejí na podstatně kratší vzdálenosti,“ vysvětlil Jiří Dědič.

Díky separátorům méně oxidu uhličitého

První separátor stejných rozměrů a hmotnosti dorazil do jaderné elektrárny Temelín už v sobotu 9. května. Jedná se o zařízení do nejaderné části elektrárny a má zvýšit výkon.

„Řádově půjde o jednotky MWe. Je to další z příkladů modernizace a zlepšení účinnosti v nejaderné části elektrárny, navíc s přínosem pro životní prostředí. Použití nových separátorů bude znamenat roční úsporu jednotek tisíc tun CO2,“ uvedl člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika Bohdan Zronek. 

Separátor, takzvaný přihřívač, opustil výrobní závod v Německu už 23. března. Převážně po Dunaji pak byl 14. dubna dopraven do přístavu v Bratislavě. Je dlouhý 32,8 metru, vysoký 4,4 metry a kompletně váží 195,6 tuny. Uvnitř každého ze dvou separátorů je 1 512 teplosměnných trubiček o objemu 13,5 metru krychlových. Jeho úkolem je zlepšit parametry páry, která proudí na nízkotlaké díly turbíny. Páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji. (Zdroj: mluvčí JE Temelín Marek Sviták)