V hodnocení nezískala ani v jednom hodnoticím hledisku osmdesát procent.

V celostátní anketě, kterou pořádala společnost HealthCare Institute (HCI), hlasovali pacienti formou dotazníku pomocí internetových stránek nebo dotazníků přímo v nemocnici. Firma letos shromáždila 62 610 hlasů. Hlasování probíhalo v kategoriích spokojenost hospitalizovaných pacientů a spokojenost ambulantních pacientů.

Výsledky jsou zveřejňovány pouze u institucí s úspěšností nad osmdesát procent. „Je to z důvodu ochrany nemocnice. Nechceme ukazovat, která byla poslední. V budoucnu by s námi nechtěly spolupracovat," vysvětlil předseda organizace HCI Daniel Vavřina.

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně se nedostala nad pomyslnou hranici ani v jednom hodnocení. „Nemohu posoudit, jestli má nemocnice kvalitní péči. Jednou jsem byla velmi spokojená. Podruhé to bylo naopak," uvedla Drahomíra Dlabajová ze Zlína.

Krajský radní vidí nedostatky

Podle radního pro zdravotnictví Zlínského kraje Lubomíra Nečase má nemocnice rezervy. „Myslím, že se jedná o subjektivní hodnocení, které ukazuje spokojenost pacientů, ale kvalitu péče už opomíjí. Krajská nemocnice je kvalitní odborné pracoviště. Má však velké rezervy v komunikaci s pacienty. Personálu chybí trocha lidskosti a úsměvu," upozornil Nečas.

Sama krajská nemocnice vidí neúspěch podobně a výsledky jsou podle ní nejednoznačné. „Lidé si najdou dotazník na internetu a proklikají se jím. Jde to zcela mimo nás," informovala tisková mluvčí Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně Karla Havlíková.

V Meziříčí panuje spokojenost

Zato nemocnice ve Valašském Meziříčí je spokojená. U hospitalizovaných pacientů dosáhla na 86 procent, což ji stejně jako vloni řadí na první místo v kraji. Na vavřínech ale rozhodně neusíná.

„V ambulantní části jsme měli bohužel podlimitní návratnost dotazníků, takže jsme nemohli být zařazeni mezi hodnocené pro nízkou validitu výsledků. Do příštího roku musíme aktivněji usilovat o zvýšení návratnosti dotazníků v ambulantní péči tak, abychom mohli být srovnáváni s ostatními nemocnicemi," informovala ředitelka nemocnice Petra Šupšáková.

Podle ní stojí za tak velkým úspěchem obětavá a usilovná práce zaměstnanců.

„Velký dík patří sestřičkám, laborantům, ošetřovatelskému personálu a lékařům, ale i zaměstnancům kuchyně, úklidu, údržby, zkrátka všem, ať už přicházejí, či nepřicházejí s pacientem do přímého kontaktu," chválila poctivou práci personálu Šupšáková.

Kroměřížská nemocnice obsadila v kraji druhou příčku.

„Je to důkaz, že u nás pracují odborníci, kteří si i přes svou vysokou kvalifikaci zachovávají lidský přístup k pacientům. Tak vysoké hodnocení je zajisté také důkazem, že se stále snažíme zlepšovat a inovovat přístrojové vybavení jednotlivých oddělení," pochvaloval si umístění ředitel nemocnice Kroměříž Pavel Calábek.

Uherské Hradiště se neúčastnilo

Projekt Nemocnice ČR není jediným, který mapuje spokojenost pacientů jednotlivých zdravotnických zařízení. I proto se nemocnice v Uherském Hradišti celostátní ankety nezúčastnila, a její úspěch či neúspěch tudíž nemůže komentovat.

„Objektivní žebříček spokojenosti je platba pojištěnce prostřednictvím pojišťoven. Tato je výrazem spokojenosti pacienta. Ten musí přijít a být kvalitně odléčen," upozornil na alternativní hodnocení ředitel Uherskohradišťské nemocnice Antonín Karásek.

JAKUB SCHMID