Ačkoli Ředitelství silnic a dálnic předložilo sedm variant, kudy a jak by trasa mohla vést, ministerstvo ani jednu z nich neposvětilo.
Kam přijde zemina? Nikdo netuší
Za největší nedostatky předložených variant se považuje ohrožení zdrojů pitné vody a nevyřešený problém se skladováním zeminy. Při stavbě budou totiž přemístěny čtyři miliony kubíků zeminy. A dosud nebylo řečeno kam.
„Je to výborná zpráva pro tisíce místních obyvatel a valašskou přírodu. Ministerstvo to říká celkem jasně. V současně navržené podobě přinese silnice R49 více škody než užitku. Pokud politici chtějí zlepšovat kvalitu života v regionu, měli by se soustředit na to, co je skutečně potřeba, například na dostavbu obchvatu obcí, které jsou nadměrným hlukem postiženy," uvedl ke stanovisku Ministerstva životního prostředí Miroslav Kutal z olomoucké pobočky Hnutí Duha. Podle ekologických a občanských sdružení jde o obrovskou raritu. Je to prý zcela poprvé, kdy ministerstvo vydalo negativní stanovisko ke stavbě.
„Je to na zápis do knihy rekordů, neboť Ministerstvo životního prostředí si dosud nikdy nedovolilo vydat zamítavé stanovisko k žádné dálniční komunikaci," poznamenal Miroslav Mach z občanského sdružení Egeria.
Zamítnutí stavby v navrhované podobě vítá také starosta Vizovic Roman Persun. „Pro mě osobně je to potěšující zpráva. Naší snahou je podpořit takovou variantu, která bude pro občany města tou nejlepší. Víme, že tunely stavbu prodraží, ale nejedná se o silnici na pár let. Je to stavba pro mnoho generací," nabízí svůj pohled starosta Vizovic.
Stavbu samotnou však toto vydané stanovisko nemusí vůbec odložit. ŘSD mělo totiž v plánu kopnout do země až v roce 2022. Alespoň tedy co se úseku Lípa – hranice se Slovenskem týká. Rozhodnutí ministerstva tedy znamená, že bude muset ŘSD předložit šetrnější varianty. Například ty s více tunely a zářezy.
„Chtěli jsme zjistit, zda se dostaneme přes Vizovické vrchy a jaké tam jsou případné problémy z hlediska ochrany životního prostředí. Budeme hledat další varianty, aby to bylo průchozí," reagoval na vydané stanovisko Karel Chudárek, ředitel zlínského ŘSD.
Jeden z úseků silnice R49 by mohl začít vznikat už příští rok. Jedná se o úsek z Hulína do Fryštáku. Také v tomto případě se však čeká na vyjádření Ministerstva životního prostředí. To má rozhodnout, zda vydá výjimku ohledně zásahů do biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. Pokud by ministerstvo souhlasné stanovisko vydalo, ŘSD zažádá o stavební povolení. V případě úspěchu by se mohlo v tomto úseku začít stavět už příští rok.
Čtyřproudová komunikace měla vést z Lípy k hranici se Slovenskem v délce 27 kilometrů. Překonávat má terén ve výšce 600 až 700 metrů nad mořem. Svým charakterem mělo jít tedy takřka o horskou silnici.