Pro tamní muzejníky to znamenalo dvoudenní přípravy na jeho přesun z pardubického letiště do haly kunovického výrobce letadel, firmy Aircraft Industries. Letadlo už má totiž propadlá potřebná povolení, a proto se na několikahodinovou cestu vydalo po zemi, na korbě dvou kamionů.

Letoun Máňa - L-410 UVP-T s trupovým číslem 0731, se vrací domů do Kunovic. Po více než 40 letech.
Letoun Máňa se vrací domů do Kunovic. Po více než 40 letech

Ve čtvrtek krátce před devatenáctou hodinou dorazila Máňa díky firmě Gruber Logistics do Aicraft Industries v Kunovicích.

„Moc děkujeme LOM Praha za zapůjčení tohoto krásného aeroplánu. Slibujeme, že teď poctivě zapracujeme také na jeho znovusestavení. Už v červnu bychom letoun rádi slavnostně představili veřejnosti,“ prozradil ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.

Trasa přesunu letounu na kamionech: Pardubice - Vysoké Mýto - Litomyšl - Moravská Třebová - Mohelnice - Olomouc - Prostějov - Vyškov - Kroměříž - Otrokovice - Kunovice

S opětovnou montáží pak muzejníkům pomůže přímo výrobce letadla, společnost Aircraft Industries, která jim poskytne zázemí i originální vybavení.

Jediný stroj v republice s 24metrovým ramenem přijel do Nivnice ořezávat větve v korunách stromů; 29. února 2024
Speciální stroj s čtyřiadvacetimetrovým ramenem přijel do Nivnice ořezávat větve

„Máme z toho letadla velkou radost. Čtyřistadesítky sice v muzeu už máme, včetně prvního prototypu, ale všechno jsou to starší verze. Varianta UVP nám však dlouho chyběla. Má zajímavou historii, a navíc jde o letadlo v salonní úpravě. Rozšíří tak i naši kolekci VIP letadel, která máme v muzeu už čtyři,“ uvedl Martin Hrabec.

Letoun L-410 UVP-T v kunovickém Letu vyrobili 25. listopadu 1981 a ještě v prosinci si jej převzala Československá lidová armáda, v rámci níž sloužil na základně v Praze-Kbelích. Na konci osmdesátých let byl jakožto salonní stroj využíván pro přepravu zahraničních zbrojních inspektorů organizace KBSE (předchůdce dnešní OBSE).

V roce 2002 pak přesídlil k jednotce do Pardubic, kde si jej v roce 2004 převzalo nově vzniklé Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s.p. Poslední let tohoto stroje proběhl 22. října 2020 s posádkou ve složení Karmazín a Červený. Jeho celkový nálet je 7 479 hodin a dohromady absolvoval 13 892 přistání.