Letoun byl do kunovického leteckého muzea získán směnou za jeden z prvních sériových letounů L-410 Turbolet s Technickým muzeem v Brně v říjnu 2019 a do Kunovic byl pozemním transportem přepraven 27. února loňského roku. „Chtěli jsme letadlu navrátit podobu, v jaké létal na začátku devadesátých let, kdy skončila jeho aktivní služba u armády, a věřím, že se nám to povedlo,“ hodnotí renovaci letounu ředitel muzea Martin Hrabec.

Návštěvníci muzea mohli doposud obdivovat jednu z prvních verzí ikonického letounu, který byl nejmodernější verzí, jež československé letectvo provozovalo, a několik z nich u nás po částečné modernizaci létalo až do roku 2005, kdy je nahradily Gripeny.

Hodnocení trofejí ulovené zvěře spárkaté a šelem v Popovicích
Myslivci ukáží o víkendu v Popovicích trofeje ulovené zvěře

„Dnes slavnostně v našem muzeu odhalený letoun č. 5612 byl vyroben v leteckému závodu v Gorkém, dnešním Nižném Novgorodu, v září roku 1975 a ještě téhož roku byl dodán do Československa. Nejdříve sloužil v Českých Budějovicích, odkud byl v červenci roku 1989 přesunut na základnu v Brně a o něco později pak do Náměště nad Oslavou, Mošnova a Přerova,“ sdělil Martin Hrabec. Podotkl, že letadlo za dobu svého provozu nalétalo 1 135 hodin při 1935 startech a přistáních.

V roce 1983 prošel letoun v leteckých opravnách Kbely střední opravou. „Rok po ní na cvičení Štít 84 se letoun zúčastnil hromadného startu, kdy během pouhých 5 minut odstartovalo z letiště v Žatci 72 vojenských letadel. V roce 1985 absolvoval letoun na cvičení Dálnice přistání a vzlety na dálnici D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím,“ zavzpomínal na zmíněné akce ředitel Leteckého muzea v Kunovicích.

Most přes řeku Moravu v Uherském Hradišti.
Moravní most v Hradišti čeká proměna. Rozšíří na něm silnici

S náročným restaurátorským zásahem muzeu velmi pomohly významné společnosti českého leteckého průmyslu.

„Velmi důležitá pro nás byla podpora ze strany společnosti Aircraft Industries, která nám pro renovaci letounu poskytla potřebné zázemí, a státního podniku LOM Praha, od nějž jsme pro letoun získali originální trysku, která byla posledním velkým dílem, jenž nám k dokončení projektu chyběl,“ neskrýval radost Martin Hrabec.

Obě společnosti si ze strany muzejníků zaslouží obrovský dík a je jim ctí, že se s nimi podíleli i na slavnostním odhalení „Šedivky“. Na projektu obnovy letadla bylo odpracováno necelých 2000 hodin a Martin Hrabec na něm odpracoval 1500 hodin.

„Nešlo by to bez úžasné podpory paní generální ředitelky firmy LET Aircraft Industries Ilony Plškové a pana ředitele Tomáše Nováka, protože nám poskytli při renovaci MiGu-21 střechu nad hlavou a v jejich podniku nás trpěli,“ vysekl jim poklonu ředitel muzea. Té se dostalo Jiřímu Kučerovi, který na letadla umí sehnat téměř všechno. Když bylo potřeba, přijel a opravil ty části stroje, s nimiž by si muzejníci nedokázali sami poradit.

Poděkování patřilo i jeho ženě Ivě, bez jejíž podpory bych ty stovky hodin nedokázal na letadle odpracovat.