Již v šesti letech chodil do místního obchůdku v Otrokovicích vázat sběr.

„Pak jsem přestal prodávat rohlíky a začal tisknout,“ říká s nadsázkou Marek Šikula, který stojí za projektem Pomáháme onkologii. Sekl prý se zajímavou prací v Praze a vydal se zcela jiným směrem.

„Ukázalo se, že není důležité, ve kterém oboru pracuju,“ uvedl. Záleží prý na vnitřním přesvědčení a výdrži.

ANI JEDNA OSOBA, ANI DĚTI

Symbolický šek na 15 tisíc korun předali onkologickému oddělení již v roce 2015. „Byl to první finanční dar společnosti OFSITO, kterým se rozjel dlouhodobý projekt,“ uvedla vrchní sestra Onkologického oddělení KNTB Bohumila Vojtová.

Společnost nechtěla dávat peníze naslepo podle naučených marketingových frází. Mít logo na hasičském plese jim nestačilo.

„O tom, kam jdou peníze, které jsme věnovali, bychom neměli ani ponětí,“ vysvětlil Marek Šikula.

A tak vznikl projekt Pomáhejme onkologii. Kupme lidem čas na život je hlavním mottem projektu.

„Snažíme se lidem ve špatném období jejich života zabezpečit co nejvyšší komfort během léčby,“ vysvětlil Marek Šikula.

Založení projektu mělo jasně definované parametry.

„Nechtěli jsme pomáhat pouze jedné osobě, cílovou skupinou neměly být děti, protože se na ně již zaměřuje velmi intenzivní pozornost, a pak hrál roli také výběr oboru,“ sdělil.

Projekt založili před třemi lety. „A za tu dobu se nám podařilo vybrat již více než jeden milion korun,“ doplnil zakladatel projektu, majitel společnosti a jeden z donátorů Jiří Křístek.

Podle Marka Šikuly je veřejná odpovědnost nesmírně důležitá. Každá firma by se prý měla zabývat touto otázkou, kterou již prý prosazoval Tomáš Baťa. Udělat něco navíc pro své zaměstnance, pro jejich rodiny a do budoucna i pro okolí je velice důležité.

PŘÍSTROJ, CO UMÍ NAJÍT ŽÍLU

Zlínské onkologii tak z transparentního účtu Pomáháme onkologii zajistili přístroj, který pacientům s rozpíchanými žilkami při chemoterapiích dokáže velmi dobře detekovat žíly, a sestry pak mohou mnohem lépe žilku napíchnout. „Denně ho využíváme,“ uvedla sestra Vojtová.

Koupili i nejmodernější pohodlná aplikační lehátka dle požadavků nemocnice. „Dokážou velmi zpříjemnit dobu podávání léčby,“ přiznala onkologická pacientka Kamila Mařánková. Zmínila, že dříve seděla po celou dobu aplikace třeba na židli, a to prý s napíchnutou žilkou nebylo nic příjemného.

„Říkáme jim sluníčková podle jejich barvy,“ přidala Bohumila Vojtová. Ocenila i nová křesla v čekárně onkologického oddělení. Stává se, že tam pacienti sedí a čekají i pět hodin.

„Na starých lavicích to bylo opravdu nepříjemné,“ dodala pacientka.