Zlínský deník zjišťoval, kde lze za 35 tisíc strávit dovolenou u moře

Také budete muset intenzivně zvažovat, zda si nabídnutou rekreaci zakoupit hned, nebo počkat ještě třeba dva tři dny. Je totiž možné, že cena spadne. Rizikem však je, že místo obsadí někdo jiný. Vyplývá to z testu reportérky Zlínského deníku, která ve čtvrtek jako klientka navštívila čtyři cestovní kanceláře v krajském městě a zjišťovala, co jsou schopny nabídnout.

Požadavkem byla rekreace pro dvě dospělé osoby a dvě děti ve věku 1 a 4 roky aspoň s polopenzí. Její kompletní cena v minimálně tříhvězdičkovém hotelu se měla pohybovat kolem 35 tisíc korun.

Nejprve jsme zamířili do kanceláře Firotour. V malé, ale příjemné kanceláři nabídli v požadované cenové relaci například zájezd za necelých čtyřicet tisíc do turecké Alanye na jedenáct dní. „Pokud si připlatíte ještě o čtyři tisíce navíc, můžete využít služeb all inclusive,“ sdělila pracovnice.

Ve zlínské pobočce Čedoku jsme čekali asi patnáct minut. Bylo tam docela plno. Na druhou stranu nabídnutých variant bylo více. „Už máme hodně zájezdů vyprodaných,“ sdělila na úvod pracovnice Čedoku. Přesto se nám podařilo například vybrat dovolenou za 34 tisíc opět do Turecka. Na 8 dní all inclusive. Bylo nám ale doporučeno, abychom se stavili o den později. „Pokud přijdete zítra, určitě by se našlo i něco výhodnějšího,“ dodala.

Vyhrajte vstupenky na Hudečkovy koncerty

Vyhrajte 2 vstupenky poskytnuté pořadateli na jeden ze sedmi koncertů.

Více informací o koncertech a soutěži zde!

V cestovní kanceláři Fischer na nás čekaly dvě příjemné slečny. Po dvacetiminutovém intenzivním pátrání, která dovolená by odpovídala našim požadavkům, jsme se dozvěděli, že za 34 tisíc bychom mohli odcestovat na Mallorcu. Tam bychom strávili osm dní, nečekalo by nás však all inclusive, pouze polopenze.

„V této cenové relaci vám mohu nabídnout jen tohle,“ přiznala prodejkyně.S výzvou, abychom se ještě zastavili po následujícím víkendu, jsme odcházeli do poslední cestovní kanceláře.

V Exim tours nás přivítala mladá slečna, která nám po seznámení s naší žádostí doporučila zájezd do Bulharska. „Místo je vhodné i pro děti, bohužel v ceně není strava ani možnost si ji uvařit. Z vlastní zkušenosti vím, že ceny potravin jsou tam podobné jako u nás,“ vysvětlila. Celý osmidenní pobyt by stál 28 tisíc. Po chvíli však nalezla jinou nabídku. „Ostrov Kréta za 37 tisíc. Na osm dní all inclusive. Co říkate?“ zeptala se. To už by bylo určitě výhodnější.

Mluvčí a viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura potvrdil naše zjištění, že last minut zájezdů není v nabídce příliš. „O tento typ dovolené je velký zájem. Navíc lidé se spoléhali na to, že cestovní kanceláře jsou v krizi, ale trochu se přepočítali,“ uvedl Okamura. Sám last minuty nedoporučuje hlavně pro rodiny s dětmi. „Pokud chce klient letět s dítětem, ať nepočítá s tím, že najde ubytování, kde bude dětský bazén, atrakce pro děti či animátor,“ sdělil Okamura.

Čechy letos v létě nejvíce láká Chorvatsko

Do Bulharska se dá vycestovat i za sedm tisíc, říká odborník Tomio Okamura

Nyní jsou v oblibě takové typy destinací, do kterých se může klient dopravit autobusem nebo vlastním autem, říká viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

O které destinace je v současné době největší zájem?
Na prvním místě je Chorvatsko, kde loni strávilo dovolenou osm set čtrnáct tisíc Čechů. Poté je to Slovensko a na třetím místě Itálie.

Jaký typ dopravy lidé upřednostňují?
Kvůli krizi byl ještě minulý rok zájem o tuzemské dovolené. Teď se situace trochu ustálila, lidé však nejvíce vyhledávají zájezdy, kde mohou využít dopravu vlastní nebo autobusovou.

Která místa klienty nejvíce lákají, pokud se rozhodnou cestovat letecky?
Největší zájem je o Řecko, Egypt a Španělsko. Ten trvá již několik let. Cenově je pro klienty výhodné například Bulharsko, tam se last minuty pohybují kolem sedmi osmi tisíc. To si myslím, že je dost slušná cena.

Doporučujete spíše last minuty, nebo dlouhodobě naplánované dovolené?
Jak z hlediska pracovního, tak i z pohledu zákazníka se rozhodně přikláním k first minutům, tedy tradičním zájezdům. Cestovní kancelář má samozřejmě větší zisk z dlouhodobě naplánovaných dovolených, ale také klient má mnohem větší výběr z nabízených destinací. Last minuty neumožňují mnohé atrakce pro děti, tyto zájezdy také neposkytují možnost ubytování dětí zdarma.

S jakými problémy se na vás klienti často obracejí?
Nejčastěji si klienti stěžují na zpožděná letadla. Za to však nese odpovědnost letecká společnost, nikoliv cestovní kancelář. Letecká společnost musí v případě opožděného letu zajistit cestujícím zdarma stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době a musí jim také nabídnout dva telefonické hovory. Závisí to ale na vzdálenosti. Pokud letíte do vzdálenosti tisíc pět set kilometrů, musí být let opožděn o dvě nebo více hodin. V takovémto případě má klient právo na poskytnutí této pomoci.

Jaké jsou další?
Mezi další stížnosti patří i to, že uvedený počet dnů zájezdu neodpovídá počtu celých nocí. Zájezd může mít třeba osm dní, ale jen šest celých nocí, proto doporučuji, aby se v případech, kdy není počet nocí u zájezdu uveden, klient zeptal předem na počet celých dní. Třetí nejčastější stížností je ubytování v jiném hotelu, než si zaplatil. V tomto případě musí cestovní kancelář ze zákona poskytnout klientovi náhradní ubytování vždy buď stejné, nebo vyšší kategorie. Pakliže však toto náhradní ubytovací zařízení splňuje sice kategorii, avšak nesplňuje další parametry, které měl klient v katalogu, například vzdálenost od pláže či dětské bazény, tak má nárok na určitou kompenzaci.

Jak by se klienti měli bránit?
Doporučuji, aby reklamovali nedostatky nejprve ihned na místě pobytu u delegáta cestovní kanceláře. V případě, že nedostatky v poskytovaných službách nebyly odstraněny a vykompenzovány ke spokojenosti klienta přímo v místě pobytu v rámci zájezdu, tak má klient právo podat po návratu do České republiky reklamaci. Tu doporučujeme podat vždy písemně například doporučeným dopisem, aby klientovi zůstal v rukou důkaz. Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do devadesáti dní od skončení zájezdu. Reklamace je možno podle zákona adresovat cestovní kanceláři nebo také cestovní agentuře, kde byl zájezd zprostředkovaně zakoupen, a v dopise se přesně uvede, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě. Doporučujeme, aby si klient nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta cestovní kanceláře, nafotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu a tyto důkazy také přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu. Cestovní kancelář má povinnost do třiceti dnů na tento dopis klientovi odpovědět. Pakliže klient není spokojen s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, bohužel pak nezbývá než se obrátit na soud.

Kolik zájezdů se v loňském roce prodalo?
Vloni se v České republice prodalo celkem 2,1 milionu zájezdů od jedenácti set cestovních kanceláří. Z tohoto celkového pohledu není počet oprávněných stížností nijak výrazně velký.