Bezdomovci se večer scházeli ve zlínské autobusové čekárně. Aby se jich správce budovy zbavil, zavírá čekárnu už v osm.

V týdnu se tedy dveře čekárny uzavírají místo původních deseti hodin večer už v osm. Poslední autobusy přitom nádraží opouštějí až po půl jedenácté.

„Vadí mi to. Často jezdím domů až posledním spojem a vždycky jsem využíval čekárnu, protože jsem čekal dost dlouho a nedokážu si představit, že budu muset stát venku, navíc v takové zimě,“ postěžoval si cestující Milan Bartošek z FryštákuVítová. Teď mu prý ale nezbyde nic jiného. „Leda si jít sednout někam do hospody. To ale zase stojí peníze. Pokud tím chtěli vyřešit problém s bezdomovci, tak to tedy není moc šťastný nápad. Odnesou to obyčejní lidé,“ řekl rozhořčeně Bartošek. Podle něj prý v čekárně i v pozdních hodinách bývalo lidí dost.

To ale popírá Zlínská dopravní (ZD), která budovu spolu s čekárnou spravuje. „Otvírací doba čekárny je stanovena s maximálním ohledem na potřeby cestující veřejnosti. Dle našeho sledování odjíždí většina cestujících do dvacáté hodiny a po této době zůstávala čekárna cestujícími nevyužita,“ uvedl ředitel ZD Josef Hanák.

Doplnil, že společnost si před úpravou provozní doby ověřila u autobusových dopravců, že na spoje odjíždějící po dvaadvacáté hodině přicházejí cestující po ukončení svých pracovních směn a tedy těsně před odjezdem spoje.

Problém s dřívější zavírací dobou mají ale například studenti. „Občas dojíždím pozdě ze školy v Brně a musím dlouho čekat na spoj domů do Újezda u Valašských Klobouk. Představa toho, že teď budu muset čekat přes zimu někde venku, se mi teda nelíbí ani trochu. Asi mi nezbyde nic jiného, než chodit čekat do některého z místních nákupních center, což opravdu není optimální,“ povzdechl si jednadvacetiletý student Petr Sucháček.

Rozčarovaná je i studentka z Držkové Denisa Drábková. „Mívám dlouhou praxi a občas se stane, že nestihnu autobus v osm. Čekárnu jsem běžně využívala. Bylo tam teplo a kde si sednout. Bezdomovci sice byli nepříjemní, ale vyhodit cestující na mráz jen kvůli tomu, aby se jich správci čekárny zbavili, není správné,“ řekla Drábková.

To, že právě bezdomovci a nepřizpůsobiví občané, kteří čekárnu po dvacáté hodině využívali jako místo pro zahřátí či noclehárnu, jsou jedním z hlavních důvodů pro omezení otvírací doby, Hanák přiznává. „I přes to, že ve spolupráci s policií podnikla naše společnost vše pro zamezení tohoto nešvaru, bylo i z tohoto důvodu přistoupeno k úpravě otevírací doby, a tím i k zajištění čistoty a odpovídajícího prostředí pro cestující,“ vysvětlil ředitel Zlínské dopravní.

K podobnému kroku přistoupili už i na nádraží v dalším okresním městě Vsetíně. „Měli jsme tady problémy s bezdomovci. Zničili nám dveře, tak se správce rozhodl k tomuto kroku,“ uvedla pracovnice informací vsetínského autobusového nádraží.

Ve zbylých dvou okresních městech jsou k cestujícím vstřícnější. V Kroměříži mají čekárnu otevřenou od čtvrt na šest ráno do půl jedenácté do večera. V Uherském Hradišti je oficiální otvírací doba od půl šesté od rána do deseti. „V praxi to ale funguje tak, že když přijede ráno hotovostní řidič a má čas, tak čekárnu klidně otevře už o půl páté. Večer je to obdobné,“ sdělila vedoucí divize Uherskohradišťské autobusové dopravy Petra Jiříková.