Odkoupení ateliéru a jeho rekonstrukce přišly zhruba na 20 milionů korun. ČTK to dnes řekli filmový střihač a docent na zlínské fakultě multimediálních komunikací Libor Nemeškal a Petr Babinec, režisér a producent v animačním studiu Kouzelná animace. Oba za záchranou budovy stojí.

V posledních letech ateliér přezdívaný stodola nebyl funkční.

"Nebyla spolehlivá elektřina, už tady netekla voda, topení bylo popraskané, takže všechno vyteklo. A když jsme chtěli otevřít okna, tak jsme je otevřeli i s rámem. Žalostný stav budovy přinutil naše svědomí, že jsme si řekli, že bychom se do toho pustili a že tomu vrátíme zpátky trošku život," uvedl Babinec.

Cíl se podle něj podařilo splnit a budova znovu slouží filmařům. Působí v ní studia Kouzelná animace a Bumerang Film, funguje v něm i animační studio.

"Potom tady máme zvukové studio, které rekonstruuje jeden student. Snažíme se sem dostat co nejvíce života. Pravidelně se tady natáčí, čtyři až pět dní v měsíci se Velký ateliér využívá," řekl Babinec.

Na opravu se podařilo vybrat přibližně 200.000 korun prostřednictvím sbírky.

Příprava kávy. Ilustrační foto.
Kam ve Zlínském kraji na dobré jídlo či drink? Máme pro vás několik tipů

„Doteď jsme téměř celou rekonstrukci platili z vlastních peněz. Čekat na grantovou výzvu, která možná letos, možná příští roku bude vypsaná, to bychom se nedočkali nikdy. Budova byla v havarijním stavu, hrozilo, že se propadne střecha,“ řekl Nemeškal.

Zájemci si dnes mohli celý ateliér prohlédnout, a to včetně unikátního světelného mostu pod střechou. Jde o soustavu pochozích lávek, které umožňují manipulaci se zavěšenými světly nebo kulisami.

„Vznikl před 50 lety, vyráběla ho přímo na míru firma kousek od Zlína, celý se pak stavěl tu. Mělo to tehdy rozpočet přes milion korun. Je nadčasový. Jsou tady pojezdy, které udrží přes 70 kilogramů, dá se s nimi jezdit dolů a nahoru, se světlem se dá přejet z jedné strany na druhou,“ uvedl Babinec.

Součástí zpřístupnění ateliéru byla i vernisáž výstavy uměleckých světel od Kurta Gebauera, Pavla Lišky, Anny Geislerové a ilustrátorského dua Tomski&Polanski.

Velký ateliér zahájil činnost v roce 1936, což je rok považovaný za začátek existence zlínských filmových ateliérů. Původně v něm firma Baťa natáčela reklamy, později v ateliéru vznikly i stovky filmů. V 60. letech ateliéry proslavily animované a trikové snímky Karla Zemana a Hermíny Týrlové.