"Telefonů se pořád kupuje velké množství, lidé totiž rádi obměňují své mobily za nové," řekl konzultant Stanislav Horohleď ze zlínské prodejny O2 na Kvítkové ulici. Podle něj se ale spotřební chování zákazníků v posledních letech změnilo. "Už nekupují jakýkoliv přístroj, ale mají svoji oblíbenou značku. Spousta lidí totiž už chce mít dobrý telefon a nakupování jim dělá radost," popsal postoj zákazníků konzultant.

Noví zákazníci

Začínají se objevovat nové skupiny zákazníků, které prodejci dříve neevidovali. "Hodně klientů se snaží kupovat telefon pro svoje rodiče. Lidé totiž ruší pevné linky a snaží se je nějak nahradit. Na to ale výrobci příliš nemyslí, a tak je na výběr jenom málo přístrojů," konstatoval Horohleď. Poptávka je zejména po mobilech s velkým displejem a snadnou obsluhou. Konzultant říká, že hodně mužů si také zvyklo kupovat mobil jako dárek pro svoji manželku. Další specifickou skupinou jsou mladí lidé a podnikatelé. "Technologie se vyvíjí, takže se zajímají o novinky. Nejde jim jenom o telefonování, ale třeba si chtějí udělat fotku, nahrát zážitek, poslechnout muziku nebo ji někomu poslat," myslí si konzultantka prodeje Andrea Kosinová z prodejny T- Mobile na Rašínově ulici ve Zlíně. Podle ní podnikatelé zase mají zájem o telefony s počítačem.

Obrat neklesá, výjimky se ale najdou

"Každý den prodáme desítky telefonů, někdy se blíží až ke stovce," říká Kosinová. Stále velký zájem o mobilní telefony potvrzují ve vsetínské specializované prodejně PMT mobil. "Dnes už se dá těžko najít člověk, který by neměl mobil. Lidé ale reagují na reklamu a své telefony pravidelně obměňují za nové, modernější," říká prodavačka Věra Zichová. Podle ní se dosud asi nejvíce prodávaly telefony v cenové relaci od patnácti set korun. "Ale není problém prodat ani špičkový přístroj za dvanáct tisíc," dodala. Její zkušenosti potvrzuje i kroměřížský prodejce Miroslav Urban. "Zájem o mobilní telefony je stále stejný, i když konkurence je vysoká. Snad jen ti, kteří začali s˙prodejem až nyní, se mohou potýkat s komplikacemi," řekl obchodník. Nejširší klientelou jsou pro něj lidé okolo čtyřiceti let, kteří za zboží zaplatí něco mezi dvěma až pěti tisícikorun. Jinou zkušenost má ale Martin Pavelka z prodejny mobilních telefonů v Uherském Hradišti. "Zájem o mobilní telefony je sice poměrně vysoký, tendence je ale spíše klesající. Zatímco před pěti lety jsem denně prodal až dvacet přístrojů, dnes jich za stejný časový úsek jde přes pult asi polovina," postěžoval si. Podle něj je zájem především o levnější přístroje kolem dvou tisíc korun, mezi dražšími telefony dominují mobily s fotoaparátem.