„Když projíždí vlak, tak se třepe zem, taky je to hrozný zvuk. Kvůli vlaku jsme si museli pořídit i kabelovku, protože nám to rušilo signál televize,“ uvedl například Jiří Sedlák, který bydlí v ulici Podvesná VI.
Pomohlo by podle něj přemístit překladiště z Lípy na nějakou hlavní trať. „Ta u našeho domu určitě nebyla stavěná na takovou dopravu. Vlak tu zpomalí, a kolejnice se přesto prohýbají,“ řekl.
V Rakousku podle něj osobní vlak jen zasviští a je pryč, a když jede nákladní, tak je to třetinový hluk oproti tomu, co je ve Zlíně. „Před rokem tu pod tratí praskl i plyn, teď ho dali do nových trubek, aby to ty otřesy pod kolejema vydrželo,“ doplnil.
Na trať si stěžuje i Věra Láníčková, která bydlí nedaleko něj, v domě, který je z druhé strany kolejí, adresou však spadá na třídu Tomáše Bati.
„To se nehodí, když jede večer náklaďák, to má tak šedesát osm vagonů a to neslyšíte nic, je to šílené. Máme doma jednu popraskanou stěnu po celé délce a vždycky, když nám malují, tak říkají, že to je od toho vlaku,“ naříká si. Vlak kolem jejího domu jezdí prý každou půlhodinu. „A ty nákladní, to je fakt hustý. Některým lidem proti tomu rámusu prý pomáhají plastová okna, ale ne každý si to může dovolit,“ povzdychla si.
Hluk projíždějících souprav vadí také Anežce Pšejové, která bydlí v Hornomlýnské ulici. „Všecko se třepe, napočítám někdy i padesát vagonů. Psala se petice, říkali, že tu ty dlouhé vlaky nepojedou, a jezdí si dál, jak chtějí, jestli jsou čtyři odpoledne nebo čtyři ráno, je jim jedno,“ stěžuje si žena, která se prý právě před chvílí bavila o tomto problému se sousedem. Ve stejné ulici bydlí také Věra Jaroňová. „Je to hrozné, třepe nám to celým domem, teď sice začali jezdit pomaleji,“ posteskla si.
Klidná zóna k bydlení prý v její ulici rozhodně není. „Byla jsem v Holandsku a tam mají všude kolem rodinných domů protihlukové stěny,“ poznamenala ještě. Průjezdy vlaků obtěžují i občany, kteří nebydlí hned v nejbližším stavení u železnice.
„Když jedou nákladní vlaky, ta dráha úplně skáče. Myslím, že trať je v nevyhovujícím stavu,“ podotkla Eva Kovářová, která bydlí až ve čtvrtém domku od kolejí v Podvesné X. „Nejhorší je to tak od jedenácti v noci do čtyř do rána. Projíždějí tu i vlaky až s padesáti vagony, to si dovedete představit, jak to mlátí,“ doplnila.
Zlínský magistrát chce zejména, aby se situace občanů dále nezhoršila.
„Město je proti rozšíření trati přes území Zlína na dvoukolejnou, o čemž se uvažovalo. Podporujeme ale elektrifikaci, která by měla provoz ztišit,“ nastínila jeho mluvčí Marie Masaříková. Protihlukové stěny podle ní ale město zatím neplánuje.
Potvrdila také, že občané Podvesné poslali městu v roce 2003 petici. „Vzhledem ke značnému časovému odstupu se mi však k této petici nepodařilo zjistit bližší údaje,“ přiblížila Masaříková.
Občanům se prý snaží vycházet vstříc společnost Metrans, která překladiště v Lípě provozuje. „Zrušili jsme už před časem vlaky, které jezdily v noci a teď jezdí jen do dvaadvaceti hodin. Ty ale provozuje ČD Cargo,“ tvrdí ředitel společnosti Jiří Samek.
Pokud se lidé stěhují k trati, mohou prý problémy s hlukem očekávat. „Překladiště v Lípě je už z osmdesátých let a doprava nákladů na trati se od té doby snížila. Navíc má být trať elektrifikována,“ uzavřel Samek.
Taky vás obtěžují vlaky, které projíždějí kolem vašeho domu či bytu? Zapojte se do diskuze pod článkem.