Spolupráce vznikla díky oděvní návrhářce a stylistce první dámy Štěpánce Pivcové, která Oldricha Voytu doporučila. Deník o tom informovala mluvčí zlínské UTB Petra Svěráková. Doplnila, že o další spolupráci s Hradem se nyní jedná.

"Se Štěpánkou jsme si spolupráci potvrdili zhruba dva týdny před inaugurací. V té době, ještě před samotným měřením, jsem připravil první zkušební model podle velikostního čísla a výšky podpatku," popisuje Oldrich Voyta.

close Lodičky a psaníčko pro první dámu Evu Pavlovou vznikly v dílnách zlínské univerzity. info Zdroj: se svolením UTB ve Zlíně zoom_in Lodičky pro první dámu vznikly v dílnách zlínské univerzity. Při zkoušce s paní Evou Pavlovou si pak vedle měření zaznamenal i přímo na lodičku, kde bota nesedí, a tedy v jakých místech se bude muset kopyto upravit.

"Poté jsem upravil kopyto do požadovaných měr, k pomoci mi ale byl i můj kopytář, na kterého nedám dopustit," nezapomíná dodat Voyta.

Následovala rychlá spolupráce se společností Jafra Otrokovice, kde do druhého dne vyrobili takzvané napínací stélky s ocelovým klenkem uprostřed.

Jde o jakousi páteř boty, bez které nelze obuv na podpatku vyrobit.

„Na svršek jsme spolu se Štěpánkou a paní Evou vybrali pudrově růžovou látku ve spolupráci s firmou Polstrin. S nimi spolupracuji už několik let a využívám off-cuttovou metráž, což jsou přebytky látek z jejich produkce. Jde o nový materiál, který je pro ně jakožto výrobce designového nábytku již rozměrově nevyhovující, zato pro mě jde o matérii, ze které jsem schopný vyhotovit několikero párů designových střevíců,“ říká Oldrich Voyta.

Výhoda je podle jeho slov i v tom, že uvedený materiál odolává odírání a zároveň umožňuje dělat tzv. environmentální výrobu, tedy ohleduplnou k životnímu prostředí. Ze stejné látky byla vyrobena i kabelka.

Inspirací pro podpadky byla klenba Vladislavského sálu

Podpatky vytisknul Voyta na 3D tiskárně. Jejich tvar odráží klenbu Vladislavského sálu. „Zároveň jsem do patníku implementoval membránu, která jímá rázové vlny při chůzi, a tudíž přináší větší komfort,“ uvádí designér. Na patní šev ručně našil říční perly a křišťálky Preciosa, vnitřní stélku obalil zlatou usní.

Další spolupráce s Hradem je v současné době v jednání. "Ale dokud se klientka v mých botách neprojde, tak vždy existuje možnost, že může nakonec nazout alternativu. Oproti oděvu či jinému oděvními doplňku je to právě obuv, která podléhá především funkci, tedy musí být nejprve pohodlná a až potom esteticky zvládnutá a perfektně zpracovaná," zdůrazňuje Voyta, pro kterého je největší poctou dobrá zpětná vazba, kdy bota sedí, je pohodlná a "dělá parádu" nositelce.

Oldrich Voyta nyní studuje doktorský program Technologie makromolekulárních látek v Centru výzkumu obouvání UTB ve Zlíně. Věnoval se rovněž výzkumu diabetické sportovní obuvi. „Podléhá nejvyšší míře komfortu a za tu cenu jde v naprosté většině světové produkce design stranou – a výsledkem je mnohdy nevzhledná obuv. Toto jsem se snažil posunout tak, aby i diabetici měli možnost volby. Věřím, že do několika let se taková obuv dostane i na pulty všem lidem, kteří ji potřebují,“ říká Voyta. K obuvnickému řemeslu ho inspiroval světoznámý španělský návrhář a obuvník Manolo Blahnik, který během své kariéry obouval například lady Dianu, Madonnu nebo Kylie Minogue.