„Nepodařilo se nám získat klientelu. Přitom v době, kdy jsme do Zlína šli už jsme měli fungující pobočku Top Store v Olomouci, který není zas o tolik větší než právě Zlín, takže jsme doufali, že se zaběhneme i tady,“ sdělila majitelka obchodu Petra Cigáňová. Dodala, že obchod byl ztrátový, takže musel skončit.

„Nevím čím to bylo, jestli typem zboží, cenami nebo personálem. V Olomouci ani nejsme na náměstí, a přesto si nás zákazníci našli,“ povzdechla si Cigáňová.

S problémy se potýkají i jiné prodejny. V nejbližší době například skončí v Centru v Malenovicích oděvní značka Lacoste.

Podle mluvčí Zlatého jablka Kateřiny Martykánové je běžné, že když obchodní centrum začíná, proběhnou vždycky nějaké změny ve skladbě nájemníků.

„My jsme ovšem nezaznamenali, že by se vystřídalo víc nájemníků než je u jiných center běžné. Právě naopak. Obvykle se u obchodních domů vymění během prvního roku přibližně deset procent nájemníků,“ přiblížila Martykánová. Podotkla, že ve Zlatém Jablku se to týkalo pouze sedmi procent z celkového počtu sedmasedmdesáti nájemníků.

Výpověď některých luxusních obchodů by však podle mluvčí v žádném případě neměla způsobit, že se z Jablka stane centrum s laciným zbožím.

„V případě, že odejde nějaký luxusnější obchod, snažíme se na jeho místo dosadit takový, aby úroveň centra zůstala zachována,“ vysvětlila mluvčí Zlatého jablka.

To, že většina lidí teď raději zvolí levnější značku, potvrdila i ředitelka ústavu Fakulty ekonomie Univerzity Tomáše Bati Zuzana Dohnalová.

„V menších městech, jako je Zlín, je potřeba přizpůsobit počet luxusních obchodů struktuře tamního obyvatelstva, protože ve velké míře by se neuživily,“ uvedla Dohnalová. Podotkla, že v krajském městě je určitě skupina lidí, která nákupy v luxusních obchodech neomezí, nicméně většina obyvatel raději zvolí cenově dostupnější zboží.

I přes pokles poptávky po luxusním zboží se ve Zlíně chystá výstavba dalšího obchodního centra zaměřeného na sortiment vyšší cenové kategorie. Tím by mělo být společensko-obchodní centrum Kaskáda.

Strach z nedostatku zájemců investor nemá. „Řešíme teď skladbu nájemců v objektu. A můžeme prozradit, že i navzdory finanční krizi zaznamenáváme značný zájem ze strany nájemců, včetně zástupců luxusních značek,“ sdělila mluvčí společnosti ECM Markéta Finnová.

Naopak z bývalého Alfacentra ve Zlíně se má stát společensko­kulturní centrum zaměřené na potřeby středních vrstev obyvatelstva. „Chceme pokračovat v duchu baťovské tradice. V jejich obchodních domech se dbalo na to, aby lidé dostali dobré zboží za výhodné ceny,“ řekl Radomír Lapčík, předseda představenstva Moravského peněžního ústavu ve Zlíně, jemuž budova patří.