Pracovníci už nějakou dobu nedostávají řádnou mzdu v plné výši a jsou na nucené dovolené, část provozů je odstavena a nad chodem firmy bdí insolvenční správce Petr Bernátek. Dostat se k řediteli společnosti či k samotnému insolvenčnímu správci není jednoduché, stejně tak sehnat je telefonicky.

„Je to problém i pro mě, když se s nimi potřebuji spojit. Řeší se tu celá řada problémů, některé provozy jsou pozastaveny, stejně tak tu máme i odstávku energie, která se střídá po několika dnech. Takže ani telefony nejsou v provozu,“ řekl v úterý Deníku Jaroslav Urban, jednatel společnosti MULTI-S, která sídlí v areálu Magnetonu.

Zaměstnanci, kteří nyní pobývají na nucené dovolené, mají o svou budoucnost pochopitelně obavy. Trošku zvednout náladu jim může snad jen středa. „Jdeme si vyzvednout zálohu za červen ve výši pět tisíc korun. Kdy se ale rozjede znovu výroba, netušíme. Snad co nejdříve. Přežili jsme povodně v roce 1997, kdy všechno bylo pod vodou, tak snad nás nepoloží ani toto,“ doufá jeden ze zaměstnanců, který si nepřál být jmenován.

Insolvenční řízení začalo podle dostupných informací 21. května, o měsíc později pak byl zjištěn úpadek. Jak uvádí insolvenční správce na svých internetových stránkách, dosud nebylo rozhodnuto o prohlášení konkurzu a není ani rozhodnuto o způsobu řešení úpadku.

Kvůli potížím v kroměřížském Magnetonu musejí ale řešit problémy i v Jihlavě. Pro tamní závod Bosch totiž Magneton podle dostupných informací prováděl povrchovou úpravu railů. Objem dodávek činí asi tři miliony korun měsíčně, za rok 2008 to bylo celkem osmačtyřicet milionů korun.

Kvůli úpadku dodavatele není navíc v současné době firma Bosch schopna zajistit jiného dodavatele povrchových úprav railů, změna by si totiž vyžádala časově náročné testy a proces schvalování světovými automobilkami.