Zákazníci se tak mohou těšit na větší výběr zboží, především oblečení, ale mimo jiné i prodejny kuchyňských potřeb či potřeb pro chovatele. Nové Centro Zlín se otevře 12. září letošního roku.

„V právě probíhající přístavbě připravujeme pro zákazníky zlínského regionu nových šest tisíc metrů čtverečních obchodních ploch. Otevřeme čtrnáct nových obchodů a novou restauraci. Věříme, že zákazníci ocení i to, že ke dvěma stávajícím vstupům na východě a západě přibude nový vstup centrální," vysvětluje probíhající stavební úpravy pracovnice marketingu obchodního centra Centro Zlín Martina Linhartová.

Někteří zákazníci tuto změnu vítají. „Sice nejsem typ, co tráví víkendy nakupováním, ale občas zajdu do specializovaných obchodů v Centro Zlín, jako je čajovna či elektro. Dobrou zprávou pro mě je, že se rozšíří knihkupectví, kde kvůli malým prostorům byl skoro nulový výběr knih. Uvítal bych ale i obchod s hudebninami," říká jeden z návštěvníků obchodního centra student Petr Janoušek.

Zcela nové obchody

Podle Linhartové novou přístavbou přivádí do prostorů obchodního centra nové značky, které doposud neměly ve Zlínském kraji své zastoupení.

„V souvislosti s přístavbou nové části Centra dojde i k některým úpravám v původní budově. Řada stávajících nájemců se rozhodla využít toto období pro modernizaci své prodejny," vyjmenovává Linhartová další využití nově vzniklých ploch. Některé obchody proto rozšíří své prostory, rozloha jednoho z obchodů s oblečením se více než zdvojnásobí.

Stavba, ale i jen pouhé rozšiřování obchodních center však může některé menší prodejce ohrozit. „Lidé mohou jít nakoupit tam a koupit vše při jednom. Záleží ale, na co je menší prodejna specializovaná. Pokud má pevné zázemí a kvalitní zboží, nemusí ji nové nákupní středisko postavené v okolí vůbec ovlivnit. Sama ale preferuji menší prodejny kvůli osobnímu přístupu," vysvětluje svůj pohled Dagmar Kaňovská z prodejny čaje a kávy.

Podobný názor na nákupní střediska má i skladník Zdeněk Mikulka.

„Podle mne je škoda, že se rozmáhají velká prodejní centra. Chápu, že soustředění prodejen do jednoho obchodního centra je pro nakupující pohodlnější, ale zároveň si myslím, že to docela napomáhá krizi, ve které se v současnosti česká ekonomika nachází. Obchodní centra vytlačují menší firmy a prodejny. Také většina výrobků, které se v obchodním centru prodávají pochází ze zahraničí," říká.

Jiní s výstavbou nemají problém. „Nejsem si sice jistá, zda nové obchody úplně ocením, nicméně čím větší výběr, tím lépe. Navíc plochu berou z vlastního parkoviště, takže v rozšiřování centra nevidím žádný problém. Nevýhodou nákupních center bývá jejich přecpanost, horko a z toho plynoucí unavenost," komentuje rozšiřování obchodního centra studentka Kamila Brázdilová.

Kromě nových obchodních ploch v obchodním centru v Malenovicích vzniknou v budoucnu i dvě úplně nová nákupní centra, jedno v Otrokovicích a druhé na místě továrních budov v areálu Svitu.

„Rozšiřování či vůbec výstavba obchodních center by neměla být realizována na úrodné půdě, ale spíše v nevyužitých bývalých průmyslových areálech. Ve Zlíně může být typickým příkladem potenciál areálu Svit, kde by naopak vznik takového obchodního centra mohl být pro město výborným oživením. A konkrétně obchodní centrum v Malenovicích, byť je větší, bude mít konkurenci nového Kauflandu v Otrokovicích. Je tedy otázkou, co OC Malenovice nabídne nového," uzavírá Oldřich Hájek ředitel Ústavu regionálního rozvoje, veřejné správy a práva Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, který se strategií rozvoje města intenzivně zabývá.

Obchodní centrum Centro Zlín bylo otevřeno v srpnu roku 2000. Zákazníci zde v současnosti naleznou přes šedesát obchodů. Vozy mohou zaparkovat na přilehlém velkokapacitním parkovišti.

ZUZANA TOMÁŠKOVÁ, LUKÁŠ FABIÁN