Že ve Zlínském kraji jich není málo, dokazuje Základní škola Malenovice, která se jako jediná v kraji zabývá vzděláváním a rozvojem intelektově nadaných žáků.

Výjimečně nadaní mohou ve školách narazit na nepochopení svých vrstevníků i některých učitelů. Malenovická základní škola však nabízí individuální přístup a výuku na míru.

Tento čtvrtek vedení školy uspořádalo ve zlínském hotelu Moskva tiskovou konferenci, kde několik nadaných dětí předvedlo ukázky ze svých projektů.
Jako první se slova ujal devítiletý Tadeáš Mrnka ze 3. B. Vyprávěl o achátech. „Téma jsem si vybral, protože už odmalička se zajímám o minerály. Nejvíce mě však zaujal achát pro svou pestrobarevnost,“ přiblížil Tadeáš.

V prezentaci hovořil například o jeho typických barvách, druzích či kde se nejčastěji vyskytuje. „Toto byla jen část mého projektu, ale i tak doufám, že se vám líbil,“ usmál se. Z vystoupení podle svých slov trému neměl.

Se svou prací se představil i sedmiletý Daniel Rucký, který vyprávěl o počátku lidstva a jeho vývoji. „Nejznámější první předek člověka australopitecus se jmenuje Lucy a byla veliká asi jako já,“ přiblížil malý badatel.

Například Martin Janiš ze 3. B zpracoval téma numisma­tiky. „Cesta, kterou se peníze kutálely naší civilizací, je předlouhá. Začíná u mušlí a končí u digitálního finacování. Zatím. Jde totiž o nekonečný příběh a souvisí se vším důležitým, co se kdy v naší zemi událo,“ myslí si Martin. Svůj text si nejdříve sepsal a pak si jej zapamatoval. „Trému jsem trochu měl,“ přiznal Martin.

Alexandr Šašek z 1. A přednášel o Praze. „Téma jsem si vybral, protože mě odmalička zajímaly staré věci,“ vysvětlil.

Na konferenci hovořila například ředitelka školy Zdeňka Jančíková či pedagogové, kteří s dětmi pracují. Jančíková tam shrnula základní fakta. „V současnosti u nás studuje asi 40 dětí, které jsou zařazené do skupin edukace a rozvoj intelektově nadaných, zkráceně skupiny ERIN,“ upřesnila ředitelka s tím, že s dětmi pracuje osm pedagogů.

O mimořádných schopnostech tamních žáků svědčí například i to, že jedna dívka ze čtvrté třídy absolvovala rozdílové zkoušky a nastoupila do páté třídy. Z pátého ročníku se jí podařilo dostat na gymnázium. Kromě přeskočení ročníků má však škola zkušenost také s kombinací výuky různě starých dětí.

„Například třeťáci či čtvrťáci chodí na jeden předmět se žáky z vyšších ročníků. Mají společně druhý cizí jazyk a učí se němčinu či ruštinu. Funguje to velmi dobře,“ míní Jančíková.

Rozvíjet jejich schopnosti je však potřeba také po přechodu na střední školu. Proto začala Základní škola Malenovice komunikovat se zlínskými víceletými gymnázii. „Navázali jsme intenzivní spolupráci s oběma zlínskými gymnázii. Zatím to vypadá, že by celou skupinu jedno z nich mohlo převzít a dál o ni po páté třídě pečovat,“ naznačila možnosti ředitelka.