Studenti průmyslové školy polytechnické ve Zlíně mají poznat japonský supermoderní přístroj. Firmy si je „nadbíhají".

„Japonská technologie je napřed a programovací prostředí je velmi intuitivní a rychle pochopitelné i pro laiky. Pro studenty střední školy to bude ideální příležitost seznámit se s robotickou technologií a poznat její možnosti," věří jednatel společnosti Jiří Klouda. Robotika je podle něj obor, který se rychle rozvíjí a má neuvěřitelný potenciál.

„S ničím takovým jsme nikdy nepracovali," sdělil Deníku student druhého ročníku Radek Nechvátal. Jeho slova potvrdil i student Adam Gajdošík. „Zatím programujeme jen v Pascalu třeba videohry nebo jezdící roboty z lega," popsal. Už přitom umí naučit malého robota, aby jezdil pouze po vyznačených trasách a při blížící se překážce zatočil. Na programování špičkové japonské techniky se rozhodně těší.

Do budoucna může mít robot i další chapadla pro uchopení nejrůznějších dílů nebo i kamerový systém.

Polytechnická škola umístila robotickou buňku do nové mechatronické učebny. „Učebna bude vybavena nejmodernější technologií čtvrté průmyslové revoluce," uvedl učitel Roman Velký, podle kterého se žáci na moderních strojích učí vše od základů programování PLC přes pneumatické a elektropneumatické systémy, technologii dronů a robotů až po programování a ovládání celých výrobních linek.

Možnost vyzkoušet si a naučit se pracovat s takovou špičkovou technologií by mohlo k robotice přilákat více studentů, myslí si vedení TNS Servis Slušovice. „Někteří z nich třeba v budoucnu rozšíří řady našich zaměstnanců," dodává.

„SHÁNÍME PROGRAMÁTORY I OBRÁBĚČE"

Sehnat nové zaměstnance je totiž pro firmy technického zaměření už roky náročné. „Největší poptávka u nás ve firmě je po pracovnících na montážní linky, ale hledáme také konstruktéry strojů, mechatroniky, programátory nebo obráběče kovů," vyjmenoval za TNS Servis Jiří Klouda.

Průmyslová škola polytechnická přitom podle ředitele Jiřího Charváta nouzi o studenty nemá. „Na rozdíl od jiných škol podobného typu nám studenti stále přibývají," těší ředitele. V letošním roce škola přijala dokonce o 80 žáků více. Jedním z důvodů je podle ředitele praxe.

SPOLUPRÁCE S FIRMAMI FUNGUJE

Na trhu je hlad po šikovných technicích a mnohé firmy se snaží zajistit si kvalitní spolupracovníky už v době jejich studia.

Průmyslová škola polytechnická ve Zlíně spolupracuje také s firmou Tajmac, která jí dodává speciální přístroje potřebné pro řemeslnou výuku.

„Před dvěma lety nám dala stroj za milion, každoročně pořizuje žákům montérky. V minulém pololetí vyplatila dvě stě třicet tisíc na stipendiích a nyní bude předávat obráběcí stroj, na kterém provedli generální opravu za tři sta tisíc," vypočítává ředitel školy.

V rámci odborné praxe navštěvují doporučení studenti v rámci studia právě tyto spřátelené firmy. Nejlepší mohou získat i stipendia. Ať už od samotných firem, nebo od kraje v rámci projektu Podpora vybraných učebních oborů ve Zlínském kraji. Tento program je určený přímo pro studenty.

Jen za poslední tři roky bylo na podporu řemesel prostřednictvím stipendií vyplaceno z krajského rozpočtu přibližně 11 milionů korun. V roce 2016 je vyčleněno 4,6 milionu korun. Od roku 2007 vyplatil Zlínský kraj k tomuto účelu celkem 32 a půl milionu korun.

MARCELA KANIOVÁ