Definitivní vykázání kamionů z centra města si totiž jako smělý cíl vytyčila otrokovická radnice. Nákladní auta nad 7,5 tuny by podle jejích plánů měla středem města přestat jezdit od ledna příštího roku.

Už od roku 2008 přitom Otrokovicemi nesmějí projíždět vozidla vážící více než 12 tun. Výjimkou byly vozy dopravní obsluhy. Město tímto opatřením omezilo tranzitní průjezd kamionů centrem, a to od kvítkovické křižovatky po křižovatku Komenského v horní části sídliště Střed.

Problémem jsou zplodiny a hluk

„Vzhledem k dlouhodobě velmi komplikované dopravní situaci v Otrokovicích a skutečnosti, že ministerstvo dopravy opakovaně odmítá udělit výjimku ze zpoplatnění průjezdu severovýchodní částí obchvatu města, jsme však museli přistoupit k důraznějším opatřením,“ obhajuje rozhodnutí radních o snížení limitu z 12 tun na 7,5 tuny starosta Otrokovic Jaroslav Budek (ČSSD).

Ve městě podle něj dochází k situaci, kdy se velká část osobní i nákladní dopravy vrací do centra. S tím je pak spojeno také stále větší zatížení prostředí, ve kterém jsou obyvatelé Otrokovic nuceni žít.

„Rostou zplodiny plynů, prachová i hluková zátěž. Důležitým faktorem je snížení bezpečnosti. Věříme, že nové omezení průjezdu nákladních vozidel, o které žádáme Zlínský kraj, alespoň trochu zlepší situaci v centru,“ vysvětlil dále starosta s tím, že by schválení opatření podle jeho informací nemělo na krajském úřadě nic bránit.

Mluvčí kraje Gabriela Sýkorová Dvorníková však Deníku k celé věci poskytla jen strohé vyjádření.

„Majitelem dotčené silnice je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Proto bude nejlepší se s touto otázkou obrátit přímo na zlínskou správu ŘSD,“ sdělila.

Třicet nákladních aut denně

Šéf zlínské pobočky ŘSD Karel Chudárek však podle vlastních slov o aktivitě města Otrokovice nemá ani tušení.

„Slyším o tom poprvé. Neznám všechny podrobnosti, takže se nemohu adekvátně vyjádřit. Je ale pravda, že pokud takovou změnu v Otrokovicích chtějí, musíme ji odsouhlasit jak my jako majitelé komunikace, tak i kraj jako nejvyšší správní úřad,“ ozřejmil Chudárek.

Stávající dopravní situace ve druhém největším městě na Zlínsku přitom pochopitelně místním není lhostejná. „Denně tu projíždí snad třicet tisíc aut, což je strašně moc. Velké křižovatky jsou kvůli tomu úplně přetížené. Dokud ale nebude kompletně dostavěn obchvat města, tak se to asi moc nezlepší,“ myslí si například Jaroslav Valenta.

S jeho názorem souhlasí i Miroslav Vybíral. „Měli by všechny kamiony vyhnat na obchvat. Po jeho zpoplatnění provoz ve městě ohromně zhoustl,“ stěžuje si otrokovický senior, který si samozřejmě nové iniciativy města cení.

„Zatím to totiž vypadá, že se obchvat nedělal pro lidi, ale pro výdělek ministerstva. To ale všechny peníze, co získá, stejně následně hned prošustruje,“ nebere si servítky Vybíral.

Mladá maminka Andrea Procházková také neskrývá nadšení nad plánovaným odsunutím velkých aut mimo město.

„Určitě by ale měli zrušit i poplatek na obchvatu, to by pomohlo ještě víc,“ myslí si Procházková, která se při toulkách s kočárkem prý raději snaží průtahu Otrokovicemi vyhnout úplně.

Nové opatření města, které by mělo vstoupit v platnost 1. ledna 2012, nic podle starosty Budka nemění na intenzivní snaze města o dobudování jihovýchodní části obchvatu. „To by výrazným způsobem pomohlo ke zlepšení dopravní situace,“ dodává Budek.