Nejprve vzbudily pozornost svou titěrností, kdy v obrovské ploše trávy téměř zanikají, po prázdninách se přidaly další otázky. „Ta opadaná kůra kolem těch klád je záměr?“ ptala se Milada Mitáčková ze Zlína, právě procházející kolem zámku. Objekt ji zaujal.

„Myslím, že to může sloužit i jako průlezka dětem,“ uvedla. Zájem dětí o dílo připustil i mluvčí města Zdeněk Dvořák.

„Opadávání kůry je u dřeva přirozený jev, je ale pravda, že tomu děti dost pomohly,“ sdělil.

Na estetickou funkčnost pastelek to ale podle něj vliv nemá.

Podle slov autorky díla za brzké opadávání kůry může extrémně suché léto, které proces stárnutí dřeva urychlilo.

„Není to moje první dílo tohoto druhu. Většinou ale kůra opadá přes zimu a na jaře. A po vyschnutí dřeva s dílem pracuju dál,“ vysvětlila Martina Niubó-Klouzová. Pastelky tak podle ní v jarních měsících, po úplném opadání kůry, získají novou vizáž.

„S přírodním materiálem se musí stále pracovat. Každá pastelka bude mít jinou barvu. Budou vypadat jako pastelky z obchodu, jen trošku větší,“ vysvětlila.

Město za Pastelky zaplatilo téměř 150 tisíc. Přesto to podle města nebyla nepromyšlená záležitost.

„Přijali jsme nabídku festivalu Sculpture Line, jehož cílem je oživit veřejné prostory originálními sochami a instalacemi,“ sdělila vedoucí odboru kultury a památkové péče Eva Husáková.

HODÍ SE K FESTIVALU?

Město původně na instalace umístěné do prostoru vyhlásilo soutěž s názvem Třetí prostor. Šlo o otevřenou výzvu pro mladé výtvarníky a architekty, aby vytvořili návrh uměleckého objektu, který by umístili do prostranství Zlína.

„Žádné dílo z této soutěže nebylo realizováno,“ informovala Eva Husáková.

Proto prý město přistoupilo k jinému řešení. Radní vybrali z omezené nabídky, kterou měli k dispozici, dílo Pastelky.

„Vedení festivalu Sculpture Line nám dílo Pastelky nabídlo především proto, že jsme městem filmového festivalu zaměřeného na děti. Pastelky jsou symbolem dětství,“ vysvětlil mluvčí magistrátu.