Do obce čítající jen pár set obyvatel totiž začne od prosince zajíždět několikrát za den linka číslo 55 městské hromadné dopravy Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice.

„Já určitě každé spojení uvítám. Doprava do Otrokovic je tady hrozný problém. Každý den musím jezdit pro dceru autem, když jí skončí vyučování," hodnotí situaci Radana Hanáčková z Bělova.

Rozšíření městské hromadné dopravy z Otrokovic do Bělova začne platit k 1. prosinci. „Domluvené jsou tři spoje denně. První pojede někdy před pátou hodinou ranní, aby se lidé mohli snadněji dostávat za prací z naší obce do Otrokovic či Zlína. Další autobus pak z Bělova bude odjíždět kolem deváté hodiny dopoledne, poslední pak bude vyjíždět po dvaadvacáté hodině z Otrokovic k nám, aby se zaměstnanci mohli dostat domů po odpolední směně," plánuje starosta Bělova Jiří Přecechtěl.

Podle něj se jedná o úseky, které doposud nebyly pokryty jinými dopravci. „Kupříkladu jedna paní z odpolední směny chodí vždy pěšky z Otrokovic domů, což jsou tři kilometry," upozorňuje starosta.

O zajíždění městské hromadné dopravy do Bělova uvažovali už hodně dlouho. „K prvnímu jednání došlo až vloni v létě. Museli jsme získat nezbytnou licenci a také souhlas všech autobusových dopravců, kterými jsou ČSAD Vsetín a Krodos Bus Kroměříž. Jsem moc rád, že vše nakonec dobře dopadlo, a také musím zdůraznit, že nám při vyjednávání hodně pomohlo město Otrokovice," dodává bělovský starosta. Na rozšíření dopravy bude obec společnosti DSZO přispívat měsíčně částkou zhruba devatenáct tisíc korun.

Coby přínos vnímá zajíždění linky 55 z Otrokovic do Bělova také tamní radnice. „Je to přínos pro bělovské obyvatele, ale také ty z okolních obcí. Jsme rádi, že společná jednání na toto téma přinesla pozitivní výsledek," říká mluvčí otrokovické radnice Lenka Vaculová.

Někteří Zlíňané v souvislosti s prodloužením linky 55 do Bělova vzpomínají na podobné plány ve Zlíně. „Proč se taky neprodlouží linka 34 aspoň čtyřikrát denně do Lukova? Již dříve se to plánovalo a někteří z nás mají babičku nebo dědečka v domově důchodců v Lukově. Jsou tam bývalí či současní obyvatelé Zlína a proč pro ně či rodinným příslušníkům nezajistit městskou dopravu, když linka v Otrokovicích bude zajíždět do Bělova? Snad Zlín nechce zaostávat za Otrokovicemi?" zmiňuje v diskusi na webu Honza.

Linka na Lukov byla skutečně v plánu. Ale nevznikla. „Existuje totiž takzvaný integrovaný systém dopravní obslužnosti. Podle koordinátora, který dává dohromady linky, aby měly návaznost, nám bylo řečeno, že pokud my bychom posílili městskou hromadnou dopravu, oslabili bychom tím jiné spoje," vysvětlil starosta Lukova Jiří Jangot. Tamní obyvatelé si tak musejí vystačit s meziměstskými spoji jiných dopravců.

Ve Zlíně nyní vyjednávají o rozšíření úplně jiných spojů, konkrétně se jedná o takzvanou centrální linku 38. Má jezdit mezi Krajskou nemocnicí Tomáše Bati a areálem Baťových závodů.

„Začínat bude u vozovny DSZO a povede přes Benešovo nábřeží, ulicí Kvítková a Vodní do továrního areálu. Pak projede přes křižovatku Antonínova a vrátí se zpátky k vozovně," informuje Světlana Divilková z Magistrátu města Zlína.

O zprovoznění bude v pondělí jednat Rada města Zlína. Pokud předložený návrh schválí a poté i zastupitelé, v prosinci spustí dopravní podnik zkušební provoz. „Ten potrvá zhruba půl roku. Devět zastávek bude vyznačeno zatím provizorně. Předpokládané náklady na testovací provoz jsou asi jeden milion korun," dodává Divilková.

„DSZO je připravena oba záměry realizovat podle požadavků objednatelů," potvrdil mluvčí dopravní společnosti Vojtěch Cekota. (jk)