Drážní úřad nakonec dopravci licenci udělil. Podle starosty Želechovic Špendlíka tomu pomohlo finanční vyrovnání se Zlínem

A uspěla. Podle starosty Michala Špendlíka tomu pomohl fakt, že jsou Želechovice po majetkovém vypořádání se Zlínem spolumajitelem dopravní společnosti. Starosta i oslovení obyvatelé mají radost. Na linku 12 si zvykli a počítají s ní v plánech obce i do budoucna.

„Lidi jsou rádi, linku hojně využívají. A pro obec je to také pozitivní zpráva. S městskou hromadnou dopravou totiž počítáme v územním plánu i studii rekonstrukce náměstí, kterou bychom museli v opačném případě přepracovat. Vložili jsme do ní už nemalé peníze,“ připomněl starosta.

Hybridní autobusy budou jezdit na trase Sportovní hala ve Zlíně – obec Želechovice minimálně do konce roku 2011. Právě do tohoto data prodloužil drážní úřad DSZO licenci.

„Drážní úřad přihlédl k závažné skutečnosti, že doprava bude provozována nízkopodlažními vozidly umožňujícími přepravu osob se sníženou pohyblivostí,“ zní odůvodnění v licenci.

Narozdíl od občanů však nebudou příliš potěšeni dopravci, kteří směrem na Vizovice jezdí. Konkrétně České dráhy, ČSAD Vsetín nebo společnost Housacar. V důsledku provozu linky 12 mají totiž nižší tržby.

„Poptávka cestujících po našich linkách se velmi snížila,“ sdělil nedávno ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Stejně tak drážní úřad neuspokojil ani Zlínský kraj, který apeloval na souběh spojů ze Zlína do Želechovic. Veřejnou dopravu totiž dotuje a má tím pádem vyšší ztráty.

Podle obyvatele Želechovic Petra Hrazdiry je však linka 12 pro místní velkým přínosem. „Využívají ji starší i maminky s kočárkem. Do autobusu nastupují obtížně a u vlaku není jistota, že pojede ten s nízkými nástupními dveřmi. A zastávka městské hromadné dopravy je dostupnější,“ doplnil Hrazdira.

NA OKRAJ: Peněz méně, ale dvanáctka jezdí dál

Každá sranda něco stojí, jak se říká. Tato známá pravda platí i v případě obnovení licence provozu linky číslo 12 do Želechovic. Obec by o městskou hromadnou dopravu s největší pravděpodobností přišla, kdyby se vedení zlínské radnice nedohodlo v minulém týdnu se starostou Michalem Špendlíkem na finančním vyrovnání. Přestože získaly Želechovice podíly v některých zlínských společnostech, finanční sumu nedostaly zdaleka takovou, jakou původně požadovaly. Dostat místo osmdesáti milionů dvanáct je přece jenom rozdíl. Je ale na druhou stranu vidět, že starosta udělal vše pro to, aby lidé nepřišli o dostupný bezbariérový spoj.

Marie Šidlová, redaktorka