Podle dopravního psychologa jde o pasivní agresi, která je vidět na každém kilometru

Nejenom že jim najíždějí do vyhrazených prostorů zastávek, ale velmi často je odmítají pustit, když se trolejbus či autobus zase snaží ze zastávky vyjet.Takové zkušenosti potvrzuje například řidič Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) Rostislav Vaďura. „Často jsme nuceni se zapnutou směrovkou čekat tak dlouho, než se najde ohleduplný řidič nebo až pomine proud vozidel, tím se zvyšuje naše zpoždění,“ sdělil.

Obdobně chování řidičů popisují i řidiči příměstských autobusů. „Bohužel se s tím setkávají naši řidiči poměrně běžně. Já sám to vidím, když šoféruji auto. Ale nedá se s tím nic dělat, i když jim to vyhláška doslova ukládá za povinnost,“ potvrdil ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Tento problém dokonce potvrdili i někteří čtenáři Deníku. Podle jejich zkušeností je tato situace dokonce ještě horší než v Praze. „Druhá věc ovšem je, že řidiči MHD se docela často rozhodnou vyjet ze zastávky v tu nejméně vhodnou dobu, kdy k nim zrovna dorazila rozjetá auta z křižovatky,“ podotkla jeden ze čtenářů v internetové diskuzi na webu Deníku.

Podle dispečera MHD Pavla Holomka i takové stížnost DSZO dostává. „V těchto případech se našim řidičům neustále na poradách snažíme připomínat ohleduplnost a opakovat správné postupy při výjezdu ze zastávky,“ potvrdil dispečer.

Policisté upozorňují, že nedáním přednosti vozidlu MHD řidič opravdu porušuje vyhlášku. „Řidiči autobusu hromadné dopravy osob nebo trolejbusu musí v obci řidiči ostatních vozidel umožnit vyjetí ze zastávky nebo ze zastávkového pruhu, a to snížením rychlosti, popřípadě i zastavením vozidla. Na druhou stranu řidič autobusu nebo trolejbusu nesmí ohrozit ostatní,“ odcitovala zákon mluvčí zlínské městské policie Šárka Škubalová.

Prokazatelnost tohoto přestupku je ovšem takřka mizivá. Denně by totiž policisté museli uložit například na Zlínsku tisíce pokut, protože jenom vozy MHD v průběhu jediného dne zastavují více než šestatřicetti­síckrát. Porušení vyhlášky se tak v praxi postihuje leda v případě, že se vozidla srazí.

Podle dopravního psychologa Matúše Šúchy však takové chování šoférů není cílené na profesionální motoristy. „Dá se zde hovořit o takové té pasivní agresi. Není to nic specifického proti řidičům autobusů nebo trolejbusů. Jde prostě o neohleduplnost vůči řidičům obecně. S tím se setkáváme na silnici každý den. Například velmi často se to objevuje i u takzvaného zipování, kdy by se řidiči měli pouštět střídavě,“ vysvětlil psycholog.