Jaroslava Holíka a jeho syna Jana čeká 2 700 kilometrů dlouhá cesta a poté výjezd na vrchol v nadmořské výšce 5 642 metrů. Vše přitom musejí zvládnout na motocyklu, jehož objem válců činí jen 50 kubických centimetrů.

„Po silnici se dostaneme do zhruba 2 200 metrů. Dál už budou jen horské chodníčky a kamenitý terén. Od 3 500 metrů očekáváme ledovec,“ uvedl Holík. Náročná bude ale také samotná cesta k úpatí hory, je nutné zdolat zhruba 2 700 kilometrů. „Máme na to pět dnů, denně chceme ujet 500 až 600 kilometrů, vyrážíme ve čtvrtek,“ řekl Holík. Na pokoření hory si cestovatelé nechávají tři dny až týden, vše záleží na počasí.

Stroje, s kterými se pokusí oba dobrodruzi kavkazskou horu zdolat, vychází z osvědčeného modelu Pento Sport. Speciál Elbrus ale disponuje několika úpravami.

„Například jsou širší vidlice, aby motocykl mohl být osazen pneumatikami Mitas s šířkou 130 milimetrů,“ dodal Holík. U speciálu lze změnou polohy výfuku měnit světlou výšku, v případě potřeby, především v náročném terénu, může jezdec měnit i výšku sedla. „Pokud se stroj osvědčí a bude o něj zájem, můžeme ho i vyrábět,“ řekl Holík.

Zakázková výroba kompaktních strojů se značkou Pento je pro něj koníčkem. Základem nabídky jsou modely Sport, Duo a Mono. „Doba, kdy jsme prodávali stovky kusů ročně, je kvůli importům z asijských zemí dávno pryč. Nyní se tomu věnuji při zaměstnání.“

Pokus o zdolání hory Elbrus není první expedicí strojů Pento. V roce 1999 například dokázaly objet republiku, v roce 2004 se dostaly za polární kruh a o rok později je mohli lidé vidět na úbočí italského vulkánu Etna.