„Jsem příjemně překvapen. Škola, o které se před několika měsíci psalo v souvislosti s domnělou rasovou segregací, může naopak sloužit jako příklad pro ostatní,“ prohlásil ministr Kocáb poté, co se se školou a jejími metodami výuky seznámil.

Na místě se přesvědčil, že smíšené třídy tvořené romskými i neromskými dětmi jsou tady zcela běžným jevem. Ani slabší žáci odsud nemusejí odcházet do praktických základních škol.

Aby tomu tak bylo i nadále, chtěli v Základní škole Masarykova pro letošní rok zřídit dvě první třídy. Zvlášť pro děti, jež absolvovaly mateřskou školu a zvlášť pro ty, které ji nenavštěvovaly. Cílem bylo srovnat mezi nimi rozdíly v připravenosti na školní docházku.

Podle odpůrců této myšlenky to však mělo znamenat dělení dětí podle etnického původu na Romy a „neromy“. Ministr Kocáb ale včera nabyl jiného názoru. „Je to originální postup,“ uznal.

Po mediální kampani a následném doporučení ministerstva školství škola od myšlenky rozdělených tříd upustila. První třída je nyní pouze jedna. Včera do ní nastoupilo patnáct dětí, z toho dvanáct romských. Část rodičů to přijala s rozpaky. „Nebudeme ale dělat předčasné závěry. Kdyby však syn měl se soužitím v třídním kolektivu problémy, přehlásíme ho do jiné školy,“ uvedl Pavel Capil.

„Některé rodiny své děti do této třídy přihlásily, jiné odhlásily,“ připustila místostarostka Dagmar Lacinová. Podle ní se na tom podepsala předchozí mediální kampaň. „Ministerstvo školství naštěstí splnilo svůj slib. Na dva roky nám poskytlo školního psychologa, k němuž mají přibýt čtyři asistenti pedagoga. Snad to společně zvládneme,“ věří ředitel školy Otto Medek, jenž rodiče vyzval, aby o jakémkoli problému neprodleně informovali třídního učitele, psychologa nebo jeho samotného.

„Až dvouleté období uplyne, pokusíme se peníze na platy psychologa a asistentů získat od státu, kraje či obce,“ ujistila Jana Zapletalová z Institutu pedagogicko-psychologického poradenství.